Öppen eller sluten planlösning – så ser drömköket ut

Öppen planlösning i hemmet har de senaste åren varit en vanlig syn på bostadsmarknaden. Och trenden håller i sig ett tag till. En ny undersökning från Skanska visar nämligen att majoriteten vill ha öppet mellan kök och vardagsrum. Oavsett planlösning står det också klart att drygt åtta av tio vill ha stora arbetsytor. Det är inredningsdetaljen som flest anser vara viktigast i köket.

Byggbolaget Skanska har i en ny riksrepresentativ undersökning från Kantar Sifo tagit reda på hur drömköket ser ut. Resultatet visar att det råder delade meningar kring kökets planlösning. 53 procent efterfrågar en öppen planlösning mellan kök och vardagsrum medan 42 procent önskar ett separat kök. Flest vill ha öppen planlösning med en köksö som avdelare.

En klar majoritet är överens om att stora arbetsytor är den viktigaste komponenten i drömköket. Hela 83 procent uppger detta. Nästan lika många vill ha goda förvaringsmöjligheter. Bra sällskapsytor och smarta vitvaror följer därefter.

– De flesta av oss använder köket varje dag, inte bara för praktiska sysslor som matlagning utan även umgänge med familj och vänner. Därför är det många som vill kunna välja planlösning och inredning till köket. Med Skanskas Svanenmärkta bostäder har bostadsköpare möjlighet att själva utforma sina kök, säger Magnus Lambertsson, försäljnings- och marknadschef på Skanska Nya Hem.

Kvalitet över trender

Undersökningen visar också att kvalitet går före moderiktiga trender. Nästan fyra gånger fler önskar kvalitativa material så som marmor och exklusiva träslag istället för trendiga detaljer som läderhandtag och mässingdetaljer.

Om undersökningen

Undersökningen är genomförd av Kantar Sifo på uppdrag av Skanska i juni 2019. Undersökningen är riksrepresentativ och statistiskt säkerställd på länsnivå. Totalt har 2 501 personer i åldrarna 16–74 deltagit i undersökningen.

Bilaga: Undersökning från Kantar Sifo

Vilken planlösning skulle du helst vilja ha för ditt kök?

Totalt Män Kvinnor
Öppen planlösning mellan kök och vardagsrum 19 % 21 % 17 %
Öppen planlösning mellan kök och vardagsrum med en köksö som avdelare 34 % 35 % 32 %
Planlösning med kök och matplats i samma rum 31 % 27 % 36 %
Planlösning med separat matrum 11 % 12 % 10 %
Annat 1 % 1 % 1 %
Vet ej 4 % 4 % 4 %

Vad skulle vara viktigast om du fick utforma ditt drömkök?

Totalt Män Kvinnor
Stora arbetsytor 83 % 81 % 84 %
Goda förvaringsmöjligheter 81 % 75 % 87 %
Sällskapsytor 45 % 39 % 51 %
Smarta vitvaror (t.ex. smart kyl och diskmaskin) 34 % 34 % 33 %
Köksö/bar 31 % 32 % 30 %
Vackra köksluckor 28 % 22 % 34 %
Kvalitetsmaterial (t.ex. marmor och exklusiva träslag) 22 % 24 % 19 %
Inbyggda smarta högtalare 12 % 15 % 9 %
Smarta köksmaskiner (t.ex. sous vide-maskin) 11 % 12 % 9 %
Moderiktiga detaljer (t.ex. läderhandtag till köksluckor, detaljer i mässing) 6 % 5 % 6 %
Annat, vad? 4 % 3 % 5 %
Tveksam, vet ej 2 % 3 % 1 %

För ytterligare information kontakta:

Jacob Birkeland, presschef, Skanska AB, tel +46 10-449 19 57

Magnus Lambertsson, försäljnings- och marknadschef, Skanska Nya Hem, tel +46 (0)72-23 29 973

Direktnummer för media, tel +46 (0)10 448 88 99

Skanska är en världsledande aktör inom bygg och projektutveckling på utvalda marknader i Norden, Europa och USA. Med utgångspunkt i bolagets värderingar vill Skanska bidra till ett bättre samhälle. Skanska erbjuder innovativa och hållbara lösningar för såväl enkla som komplexa uppdrag. Koncernen har cirka 38 000 medarbetare. Koncernens omsättning år 2018 uppgick till 170 miljarder kronor.