Pressinbjudan: Lunchdebatt i Almedalen om miljonprogrammet med bl a integrationsminister Nyamko Sabuni (FP)

Vem bär ansvaret för att lyfta miljonprogramsområdena till trygga, moderna och hållbara livsmiljöer? Vem ska betala? Är det kommunerna och de kommunala bostadsbolagen, eller har staten ett ansvar? Det är några av frågorna som kommer att diskuteras på Skanskas lunchdebatt nu på måndag 29 juni i Almedalen.

Var sjätte svensk bor i ett miljonprogramsområde. Uppåt hälften av de kommunala bostadsföretagens fastigheter i miljonprogrammet är i akut behov av att renoveras. Det handlar dels om direkt underhåll och dels om klimatåtgärder för att energieffektivisera fastighetsbeståndet. Utöver de yttre, fysiska behoven så dras många av områdena också med andra utmaningar: otrygga utemiljöer, bristande kommunikationer och ensidig social sammansättning. För att belysa ansvaret för dessa frågor, vilka åtgärder som krävs och hur de ska finansieras bjuder Skanska in till en lunchdebatt under politikerveckan i Almedalen. Medverkar gör Nyamko Sabuni (FP), integrations- och jämställdhetsminister, Kristina Alvendal (M), stadsbyggnads- och fastighetsborgarråd i Stockholms Stad, Anders Lago (S), kommunstyrelsens ordförande i Södertälje samt Madeleine Nobs, projektledare för Skanskas koncept Miljonhemmet. Moderator är Pontus Herin, journalist och författare till "I Djursholm och Tensta kindpussar vi varandra". Debatten går av stapeln på Teaterskeppet i Visby Hamn måndag 29 juni och börjar kl 11.30 med mingel och lunchmacka. Kl 12.00 startar debatten som pågår i en timme. Ingen föranmälan krävs. För ytterligare information vänligen kontakta: Peter Gimbe, presschef, Skanska, tel 010-448 88 38. Skanskas direktnummer för media, tel: 010-448 88 99. Om Skanska i Sverige: Skanska är ett av Sveriges största byggföretag med verksamhet inom hus- och anläggningsbyggande samt utveckling av bostäder och kommersiella lokaler. I Sverige har företaget cirka 11 000 medarbetare och intäkterna uppgick 2008 till drygt 30 miljarder kronor. Skanska erbjuder även tjänster inom offentlig privat samverkan.