Resultat nöjdkundindex: Sveriges nöjdaste bostadskunder finns hos Skanska i Falkenberg

De boende i Solsidan Västra, som ligger i Falkenberg, är Sveriges nöjdaste bostadskunder. Detta visar en undersökning av marknadsanalysföretaget Prognoscentret. Undersökningen mäter kundnöjdhet (NKI) och Solsidan Västra fick 83 poäng av 100 möjliga. Branschindex ligger på 70.

Bostadsutvecklingsbranschen har för första gången undersökt kundnöjdheten hos bostadskunder (Nöjd Kund Index) som flyttat in i en nyproducerad bostad under 2009. Resultatet visar att Skanskas bostadsområde Solsidan Västra i Falkenberg har Sveriges nöjdaste bostadskunder. – Undersökningen omfattar 3000 bostäder. De boende i Solsidan Västra har gett Skanska 83 poäng av 100. Att få så höga poäng på ett index för kundnöjdhet är väldigt bra. Branschindex ligger på 70, säger Marinda Törnlycke, projektledare på Skanska Nya Hem. Det är framförallt två faktorer som bidragit till det mycket höga resultatet. Det ena är personalens engagemang. Den andra är att bostadskunderna upplever att de kan lita på Skanska. Bra dialog viktigt vid bostadsköp Högst poäng fick personalens bemötande (94) och allmänna kunskapsnivå (90). I övrigt är Skanskas personal mycket bra på att lyssna på bostadskunderna (89) samt är lätta att förstå (89). – Att utveckla nya bostäder består alltid av flera spännande utmaningar. Förutom en löpande dialog med bostadskunderna gäller det att hålla tider och rätta till de fel som kan uppstå. Solsidan Västra har varit ett lyckat projekt där vi levt upp till kundernas höga förväntan av Skanska. Nu siktar vi på att upprepa bedriften i kommande etapper, avslutar Marinda Törnlycke. För ytterligare information, vänligen kontakta: Marinda Törnlycke, projektledare, Skanska Nya Hem: 010 449 18 20 Niclas Strahner, pr-coach, Skanska Bostadsutveckling Norden: 010 448 16 08 Om Prognoscentrets mätning För första gången finns ett branschindex som mäter NKI för hela bostadsutvecklingsbranschen. Totalt har drygt 3 000 bostadsköpare under 2009 svarat på enkäten. Branschindex för bostadsutvecklingsbranschen 2009 är 70, av 100 möjliga poäng. För mer information om undersökningen, kontakta Progonscentret AB, Ellinor Lindström 08- 440 93 65 Om Skanska i Sverige Skanska är ett av Sveriges största byggbolag med verksamhet inom hus- och anläggningsbyggande samt utveckling av bostäder och kommersiella lokaler. I Sverige har företaget cirka 10 000 medarbetare och intäkterna för byggverksamheten uppgick 2009 till cirka 25 miljarder kronor. Verksamheten inom bostadsutveckling sålde under 2009 cirka 1 000 nya hem. Skanska erbjuder även tjänster inom offentlig privat samverkan.