Satsningar på infrastruktur i Skanskas visionsstudie gynnar tillväxt i Jämtland

Idag presenterar Skanska framtidsvisionen Norrland 2070 i Almedalen. Ett visionsarbete där satsningar på infrastruktur driver på utvecklingen och bidrar till ökad tillväxt och attraktionskraft i Jämtland. Bland annat genom en internationell flygplats i Umeå som nås från Östersund på två timmar.

En utgångspunkt i visionen är att den fjällnära turismen kommer att öka de kommande åren. Som ett resultat av klimatförändringarna kommer allt fler att söka sig till Jämtland under semestrarna där klimatet är behagligt och utbudet av naturupplevelser är stort. En förutsättning för att kunna utöka turismen på ett hållbart sätt är att det finns snabba och klimatanpassade kommunikationer. Investeringar i infrastruktur är därför nödvändiga.

– Bland annat behövs en upprustning av järnvägen mellan Sundsvall och Åre vidare mot Trondheim. Stråket Östersund-Åre väntas också locka många livsstilsföretag, säger Erik Berntson, regionchef för väg- och anläggning i Norrland, Skanska Sverige.

Ett av förslagen i visionen är en ny flygplats i Umeå – Nordic Light International Airport – som skulle utgöra mittpunkten i ett nytt transportnav. Förbindelserna till och från flygplatsen skulle kunna ske via höghastighetståg. För Östersunds del innebär det att man skulle kunna nå Umeå och den nya internationella flygplatsen på två timmar.

Sammanlagt handlar det om mycket stora investeringar över tid. En del av de pengarna kan tillföras genom traditionell anslagsfinansiering, men för att realisera den potential som finns i Norrland 2070 måste det även till alternativa former av finansiering.

– En sådan finansiering kan vara att tillföra pensionskapital genom olika former av samarbeten mellan offentliga och privata aktörer, säger Marcus Andersson, regionchef för husverksamheten i Norrland, Skanska Sverige.

Visionen om hur Norrland kan se ut år 2070 bygger också på att man skapar attraktiva städer som kan behålla kompetensen som finns kring universiteten. För att göra det behöver man bejaka urbaniseringen och arbeta för att förtäta städerna. Mittuniversitetet spelar en stor roll i utvecklingen av området kring Östersund och ska vara ledande inom bland annat forskning på global turism.

För mer information: www.norrland2070.se

Marcus Andersson, regionchef, Skanska Sverige, tel: 010- 448 61 28

Erik Berntson, regionchef, Skanska Sverige tel: 010- 448 97 98

Direktnummer för media, tel: 010-448 88 99

Skanska är ett av världens ledande projektutvecklings- och byggföretag med verksamhet inom hus- och anläggningsbyggande samt utveckling av bostäder och kommersiella lokaler. I Sverige har företaget cirka 11 000 medarbetare. Intäkterna för byggverksamheten uppgick 2014 till drygt 30 miljarder kronor. Verksamheten inom bostadsutveckling sålde under 2014 cirka 1 700 nya hem. Skanska erbjuder även tjänster inom offentlig privat samverkan.