Skanska attraktivast i byggbranschen

Skanska har utnämnts till den mest attraktiva arbetsgivaren inom bygg¬branschen bland Sveriges ingenjörsstudenter. I år har Skanska dessutom utsetts till Sveriges mest populära arbetsgivare i alla branscher bland högskoleingenjörerna. Detta enligt Universums årliga Företagsbarometer som besvaras av 15 000 universitets- och högskolestudenter.

Skanska har utnämnts till den mest attraktiva arbetsgivaren i branschen av Sveriges ingenjörsstudenter. Företaget har klättrat till plats 19 från förra årets 20:e plats i civilingenjörernas ranking. Högskoleingenjörerna har gett Skanska förstaplatsen från förra årets 3:dje plats. Skanska räknar med att rekrytera flera hundra civil- och högskoleingenjörer till sin svenska verksamhet under 2008-2010.

– Det är verkligen roligt att vi fortsätter att vara attraktivast i branschen under den hårda konkurrens som råder idag, säger Per-Anders Truedsson, ansvarig för personalfrågor i Skanska Sveriges ledning. Jag tror att vår roll som samhälls¬byggare med en bred kompetens i många intressanta projekt tillsammans med vår internationella profil bidrar till att talangerna attraheras av Skanska.

– Vi har fått väldigt positiv respons för våra nya studentprogram för både civil- och högskoleingenjörer och för vårt internationella traineeprogram. Även vårt engagemang kring t ex mångfald, miljö och etik är viktigt för de unga som väljer arbetsgivare, säger Elin Åhlund, gruppchef för Attraktion och rekrytering.

För ytterligare information, kontakta:
Per-Anders Truedsson, ansvarig för personalfrågor, Tfn: 070-535 75 62
Elin Åhlund, gruppchef Attraktion och rekrytering, Tfn: 070-342 23 88