Skanska bygger bostäder åt Egnahemsbolaget i Göteborg

Skanska har fått i uppdrag av Egnahemsbolaget att påbörja nästa fas i byggnationen av bostadsrättsföreningen Eriksberget på Hisingen i Göteborg. Totalt rör det sig om 130 bostäder i varierande storlekar och kontraktet är värt cirka 280 miljoner kronor.

- Vi är mycket stolta över att Egnahemsbolaget ger oss detta fortsatta förtroende. Vi bygger sedan tidigare två bostadsprojekt i Björlanda för Egnahemsbolaget. Det är en kund som delar våra värderingar med en stabil organisation som är viktig för utvecklingen av Göteborg, säger Tobias Ekstedt, distriktschef, Skanska Sverige.

Bostadsrättsföreningen Eriksberget ligger i Eriksberg på Hisingen i Göteborg och innefattar 130 bostadsrättslägenheter. Lägenheterna varierar mellan 1 och 4 rum och kök med balkong eller uteplats. Det blir tre flerbostadshus om 5–16 våningar med tre underliggande parkeringsplan.

I Eriksberg har båtvarv och industri gett plats åt butiker, restauranger och moderna bostadsområden. Den industriella känslan lever kvar i området bland annat genom den välbevarade bockkranen som tidigare användes av Eriksbergs båtvarv. På gångavstånd finns ett köpcentrum och man når centrala Göteborg smidigt med buss eller färja.

Förberedande arbeten inleds omgående med byggstart i mars. Avsikten är att husen ska stå färdiga under 2027.

För ytterligare information kontakta:

Tobias Ekstedt, distriktschef, Skanska Sverige, tel 010 448 14 88

Emma Tuvegran, projektchef, Skanska Sverige, tel 010 448 40 36

Olof Rundgren, Media Relations Manager, Skanska AB, tel 010 448 67 94

Direktlinje för media, tel 010 - 448 88 99

Detta samt tidigare pressmeddelanden finns också på www.skanska.se..

Skanska är ett av världens ledande bygg- och projektutvecklingsföretag med verksamhet inom hus- och anläggningsbyggande samt utveckling av bostäder och kommersiella lokaler. I Sverige har Skanska cirka 8 000 medarbetare. Intäkterna uppgick 2022 till cirka 38 miljarder kronor. Verksamheten inom bostadsutveckling sålde mer än 1 100 nya hem.