Skanska bygger bostäder åt HSB i Solna

Skanska har fått i uppdrag av HSB Bostad AB att bygga ett flerbostadshus med 120 bostadsrättslägenheter i Ingenting, Solna. Kontraktet är värt cirka 240 miljoner kronor.

Området Ingenting ligger på gångavstånd till Kungsholmen, mitt emellan Västra Skogen och Solna. I närhet till postterminalen i Tomteboda växer ett nytt bostadsområde fram där det kommer att bli cirka 750 lägenheter totalt. Skanska är redan i färd med att bygga HSBs första två hus i området.

– Vi är glada över förtroendet från HSB och ser fram emot ett fortsatt gott samarbete. Ingenting är ett spännande område med närhet till såväl kommunikationer som bad och promenadstråk, säger Fredrik Gustafsson, projektchef, Skanska Sverige AB.

Skanska ska uppföra ett hus runt en innergård åt HSB. Husen får fem till sju våningar med underliggande garage i två plan. Det blir lägenheter i storlekarna 1-5 rum och kök med individuell mätning av energi och varmvattenförbrukning. På bottenplanet inryms en förskola. Gården vetter mot en ekdunge.

– Vi har mött stor efterfrågan bland våra medlemmar för detta projekt, HSB brf Diktaren. Vi satsar på mervärden som extra hög standard i lägenheterna och en riktigt bra gemensamhetslokal, säger Peter Lundmark, affärsområdeschef nyproduktion, HSB Bostad AB.

Hållbarhet är en viktig ledstjärna för byggprojektet. Det innebär stort fokus på energieffektivitet och god inomhusmiljö. Allt material som används under byggprocessen är miljöbedömt och godkänt enligt Byggvarubedömningen, en gemensam hållbarhetsstandard framtagen av Sveriges största byggherrar och fastighetsägare. Avsikten är att husen ska miljöcertifieras enligt Miljöbyggnad, silvernivå.

Byggnadsarbetet inleds under sista kvartalet i år och före utgången av 2018 ska husen stå klara för inflyttning.

Fredrik Gustafsson, projektchef, Skanska Sverige AB, tel: 010-448 25 54

Magnus Christiansen, distriktschef Skanska Sverige AB, tel: 010-448 47 88

Skanskas direktnummer för media, tel: 010-448 88 99

Skanska är ett av världens ledande projektutvecklings- och byggföretag med verksamhet inom hus- och anläggningsbyggande samt utveckling av bostäder och kommersiella lokaler. I Sverige har företaget cirka 11 000 medarbetare. Intäkterna för byggverksamheten uppgick 2014 till drygt 30 miljarder kronor. Verksamheten inom bostadsutveckling sålde under 2014 cirka 1 700 nya hem. Skanska erbjuder även tjänster inom offentlig privat samverkan.