Skanska bygger flerbostadshus och vårdboende i Göteborg för 330 miljoner kronor

Skanska har fått i uppdrag av Sverigehuset i Göteborg AB att bygga vårdboende och flerbostadshus om totalt 193 lägenheter i centrala Göteborg. Uppdraget är värt 330 miljoner kronor, vilket inräknas i orderingången för Skanska Sverige för tredje kvartalet 2019.

Bostäderna byggs i stadsdelen Lundby och omfattar: Vårdboende med 117 lägenheter, hyresrätter med 52 lägenheter, bostadsrätter med 24 lägenheter och fyra lokaler i entréplanet. Huset är mellan sju och åtta våningar högt, omfattande 19 000 kvadratmeter. Vårdboendet ger möjligheter till att skapa individuellt anpassade lägenheter.

Arbetet påbörjas i oktober 2019 och husen ska stå färdiga för inflyttning under 2021/2022.

Skanska är ett av de ledande projektutvecklings- och byggföretagen i Norden, med verksamhet inom husbyggnation och infrastrukturbyggande i Sverige, Norge och Finland samt utveckling av bostäder och kommersiella fastigheter på utvalda hemmamarknader. Kommersiell fastighetsutveckling sker även i Danmark. Skanska omsatte cirka 67 miljarder kronor i sin nordiska verksamhet och hade drygt 15 500 anställda under 2018.

För ytterligare information kontakta:

Mikael Hammarfjord, distriktschef,  tel 010-448 05 55

Jacob Birkeland, presschef, Skanska AB, tel 010-449 19 57

Direktlinje för media, tel 010-448 88 99

Detta samt tidigare pressmeddelanden finns också på www.skanska.com.

Skanska är en världsledande aktör inom bygg och projektutveckling på utvalda marknader i Norden, Europa och USA. Med utgångspunkt i bolagets värderingar vill Skanska bidra till ett bättre samhälle. Skanska erbjuder innovativa och hållbara lösningar för såväl enkla som komplexa uppdrag. Koncernen har cirka 38 000 medarbetare. Koncernens omsättning år 2018 uppgick till 170 miljarder kronor.