Skanska bygger första flerbostadshuset i Linköpings Folkets Park åt HSB

Skanska har fått i uppdrag att bygga det första flerbostadshuset i HSB:s nya bostadsområde Folkets Park i Linköping. Det blir ett
L-format hus med fem våningar och 51 bostadsrättslägenheter samt garageplan. Ordervärdet är 82 miljoner kronor.

Folkets Park i Linköping har anor sedan 1920-talet. I parken har det inte bedrivits några aktiviteter under senare år, men nu planeras ett helt nytt bostadsområde på platsen med upp till 350 bostäder i olika upplåtelseformer. Först ut är bostadsrättsföreningen Dansbanan som Skanska nu ska bygga åt HSB.

– Det är inspirerande och viktigt för oss att få förtroendet av HSB att bygga deras första flerbostadshus som ligger inbäddat bland tallarna i Folkets Park, säger Jan-Erik Lundh, distriktschef, Skanska Sverige AB.

Lägenhetsstorlekarna i huset varierar från ett rum och kök till fem rum och kök. Hållbarhet står i fokus och avsikten är att byggnaden ska miljöcertifieras enligt Miljöbyggnad Silver, vilket innebär att byggnaden ska motsvara högt ställda krav på bland annat materialval, inomhusmiljö och energiförbrukning.

– Bostadsrättsföreningen Dansbanan ligger i en magiskt vacker tallskog på promenadavstånd från city. Den orörda tallskogen ska omges av ett pärlband av omsorgsfullt placerade byggnader i naturen. HSB:s långsiktiga åtagande för förädling av marken i Folkets Park har börjat, säger Bita Almasian, byggchef, HSB Östergötland.

Förberedande markarbeten är redan påbörjade och avsikten är att huset ska stå klart för inflyttning under hösten 2015.

Jan-Erik Lundh, distriktschef, Skanska Sverige AB, tel: 010-448 64 63

Mia Trahn, presstalesman, Skanska AB, tel: 010-448 44 40

Direktnummer för media, tel: 010-448 88 99

Skanska är ett av världens ledande projektutvecklings- och byggföretag med verksamhet inom hus- och anläggningsbyggande samt utveckling av bostäder och kommersiella lokaler.
I Sverige har företaget cirka 11 000 medarbetare. Intäkterna för byggverksamheten uppgick 2012 till cirka 28 miljarder kronor. Verksamheten inom bostadsutveckling sålde under 2012 cirka 1 200 nya hem. Skanska erbjuder även tjänster inom offentlig privat samverkan.