Skanska bygger grundskola i Borlänge för cirka 620 miljoner kronor

Skanska har tecknat avtal med Borlänge Kommun om att bygga nya Gylle grundskola. Uppdraget omfattar cirka 19 000 kvadratmeter nybyggnation samt en mindre ombyggnation. Kontraktet är värt cirka 620 miljoner kronor, vilket inkluderas i orderingången för Skanska Sverige i fjärde kvartalet 2020.

Gylle skola är en av de största grundskolorna i Dalarna och byggdes för cirka 60 år sen. Skolans volym utökas nu för att kunna ta emot ett växande elevantal. Efter nybyggnation beräknas skolan kunna ta emot 1 200 elever. Skanskas uppdrag innefattar även att uppföra en idrottshall i anslutning till skolan.

Samarbetet med Borlänge Kommun bedrivs i partnering och Skanska har under de senaste två åren i en första fas arbetat med förberedelser för projektet.

Byggstart sker omgående och projektet ska vara helt färdigt under 2026. Produktionen kommer dock ske i etapper, vilket innebär att delar av verksamheten ska kunna flytta in i den första färdigställda etappen redan 2022/2023.

Skanska är ett av de ledande projektutvecklings- och byggföretagen i Norden, med verksamhet inom husbyggnation och infrastrukturbyggande i Sverige, Norge och Finland samt utveckling av bostäder och kommersiella fastigheter på utvalda hemmamarknader. Kommersiell fastighetsutveckling sker även i Danmark. Skanska omsatte cirka 70 miljarder kronor i sin nordiska verksamhet och hade drygt 15 200 anställda under 2019.

För ytterligare information kontakta:

Håkan Wigholm, distriktschef, Skanska Sverige AB, tel 010 449 27 72

Victor Verboog, regionchef, Skanska Sverige AB tel 010 448 07 47

Olof Rundgren, Media Relations Manager, Skanska AB, tel 010 448 67 94

Direktlinje för media, tel 010 448 88 99

Detta samt tidigare pressmeddelanden finns också på www.skanska.com.

Skanska är en världsledande aktör inom bygg och projektutveckling på utvalda marknader i Norden, Europa och USA. Med utgångspunkt i bolagets värderingar vill Skanska bidra till ett bättre samhälle och erbjuder innovativa och hållbara lösningar för såväl enkla som komplexa uppdrag. Koncernen har cirka 35 000 medarbetare och omsättningen under 2019 uppgick till 177 miljarder kronor.