Skanska bygger Kristineängs förskola åt Oskarshamns kommun

Skanska har tecknat avtal med Oskarshamns kommun om att bygga Kristineängs förskola i Kristineberg. Den nya förskolan levereras av Skanska inom ramen för Adda inköpscentrals ramavtal för förskolor.

Oskarshamns kommun har valt att använda Adda inköpscentrals ramavtal avseende förskolor för nya Kristineängs förskola. Förskolan, som byggs i två våningar, är avsedd för upp till 120 barn samt pedagoger. Utöver själva byggnaden ansvarar Skanska även för markarbeten inklusive utemiljön. Byggnadsarbetet startar i mars 2022 och planeras vara färdigt i juni 2023.

– Att nyttja Adda inköpscentrals ramavtal för den nya förskolan innebär att kommunen spar både tid och pengar eftersom vi slipper utforma förskolan på egen hand, säger Susanne Kelly, fastighetschef, Oskarshamns kommun.

– Vi är glada och stolta över det positiva mottagande vårt abcd-förskolekoncept fått i landets kommuner. Detta är vår 22:a beställning så här långt, säger Nicklas Hagervall, konceptansvarig, Skanska Sverige.

Adda är ett verksamhetsstöd till offentlig sektor som erbjuder avtal och tjänster inom strategisk försörjning med avsikt att underlätta vardagen för landets kommuner och regioner. Våren 2020 tecknade Adda inköpscentral ramavtal med bland andra Skanska gällande nyckelfärdiga förskolor.

För ytterligare information kontakta:

Nicklas Hagervall, konceptansvarig, Skanska Sverige, tel 010 449 33 44

Olle Rundgren, Media Relations Manager, Skanska AB, tel 010 448 67 94

Direktlinje för media, tel 010 448 88 99

Detta samt tidigare pressmeddelanden finns också på www.skanska.com.

Skanska är ett av världens ledande bygg- och projektutvecklingsföretag med verksamhet inom hus- och anläggningsbyggande samt utveckling av bostäder och kommersiella lokaler. I Sverige har Skanska cirka 8 100 medarbetare. Intäkterna uppgick 2021 till cirka 40 miljarder kronor. Verksamheten inom bostadsutveckling sålde mer än 2 100 nya hem.