Skanska bygger ny bussterminal i Jakobsberg

Skanska ska på uppdrag av SL, Storstockholms Lokaltrafik, bygga en ny bussterminal i Jakobsberg. Projektet omfattar en helt ny terminal och kommersiella lokaler som kommer att förbindas med Jakobsbergs pendeltågsstation.

Den nya terminalen kommer att rymma en bekväm vänthall och möjliggöra för resenärerna att stiga på bussen utan att korsa någon gata. Den totala ytan blir 2 000 kvm. – Stationsområdet i Jakobsberg kommer att få ett ansiktslyft i och med den nya bussterminalen. Det kommer att bli mer välkomnande och tillgängligt för både boende och besökare, säger Joachim Holmberg på Skanska. Bygget är ett samverkansprojekt med SL och byggstarten sker omgående med rivning av befintlig bussterminal och iordningställande av tillfälliga hållplatser. Hela projektet skall vara färdigställt under försommaren 2011. Skanska och SL i samverkan bygger även en bussdepå i Frihamnen i Stockholm som skall vara klar i september i år. För ytterligare information, vänligen kontakta: Joachim Holmberg, distriktschef Skanska: 010 – 448 11 63. Peter Gimbe, presschef Skanska: 010 – 448 88 38. Direktlinje för media: 010 – 448 88 99 Om Skanska i Sverige Skanska är ett av Sveriges största byggbolag med verksamhet inom hus- och anläggningsbyggande samt utveckling av bostäder och kommersiella lokaler. I Sverige har företaget cirka 10 000 medarbetare och intäkterna för byggverksamheten uppgick 2009 till cirka 25 miljarder kronor. Verksamheten inom bostadsutveckling sålde under 2009 cirka 1 000 nya hem. Skanska erbjuder även tjänster inom offentlig privat samverkan