Skanska bygger ny högstadieskola i Marks kommun

Skanska har skrivit avtal med Marks kommun om att uppföra en ny högstadiebyggnad på Ängskolans tomt i Marks kommun. Avtalet är värt cirka 235 miljoner kronor.

Den nya skolan, Skeneskolan, ska möta behovet av utökat antal skolplatser och modernare lokaler. Skeneskolan blir den tredje skolan Skanska bygger åt Marks kommun inom ramen för den strategiska partneringupphandling som avgjordes 2017.

Skanskas uppdrag innefattar markarbeten, viss ombyggnation samt uppförande av en ny högstadiebyggnad i två våningar på cirka 9 200 kvadratmeter.

Nybyggnationen har en utpräglad hållbarhetsprofil. Bland annat kommer tegel att återbrukas och en solcellsanläggning ska bidra till ökad energieffektivitet.

Byggstart sker omgående och avsikten är att den nya byggnaden ska kunna tas i drift under hösten 2024.

För ytterligare information kontakta:

Daniel Öhrstig, distriktschef, Skanska Sverige AB tel 010-448 46 85

Jan Anders Elmgren, projektchef, Skanska Sverige AB, tel 010-449 18 04

Olof Rundgren, Media Relations Manager, Skanska AB, tel 072-711 77 48

Skanska är ett av världens ledande bygg- och projektutvecklingsföretag med verksamhet inom hus- och anläggningsbyggande samt utveckling av bostäder och kommersiella lokaler. I Sverige har Skanska cirka 8 100 medarbetare. Intäkterna uppgick 2021 till cirka 40 miljarder kronor. Verksamheten inom bostadsutveckling sålde mer än 2 100 nya hem.