Skanska bygger nya E12 i Umeå för cirka 100 miljoner kronor

Skanska har fått uppdraget att bygga nya E12 i Umeå. Kontraktsumman uppgår till cirka 100 miljoner kronor. Kund är Trafikverket.

Kontraktet är en av entreprenaderna i ringleden i det s k Umeåprojektet och den nya vägen ska gå igenom I 20-skogen. I Skanskas uppdrag ingår att bygga en fem kilometer lång och 14 meter bred mötesfri väg med tre körbanor mellan Hissjövägen och Ersboda. Kontraktet omfattar även sju broar, varav två s k rörbroar, med konstruktionsansvar. −Vi är förstås glada över att få vara med och utveckla infrastrukturen i Umeå. Den nya ringleden innebär en säkrare och miljövänligare trafiklösning, säger Patrik Silfvernagel, distriktschef på Skanska. Arbetena utförs av Skanska och inleds i början av juni. Den nya vägen ska vara färdig till oktober 2012. För ytterligare information, vänligen kontakta: Patrik Silfvernagel, distriktschef, Skanska Sverige, tel: 010-448 97 55 Per-Lennart Berg, presstalesman Skanska, tel: 010-448 88 28 Direktnummer för media, tel: 010-448 88 99 Om Skanska i Sverige Skanska är ett av Sveriges största byggbolag med verksamhet inom hus- och anläggningsbyggande samt utveckling av bostäder och kommersiella lokaler. I Sverige har företaget cirka 10 000 medarbetare och intäkterna för byggverksamheten uppgick 2009 till cirka 25 miljarder kronor. Verksamheten inom bostadsutveckling sålde under 2009 cirka 1 000 nya hem. Skanska erbjuder även tjänster inom offentlig privat samverkan.