Skanska bygger nyckelfärdigt i Stenungsund

Skanska ska bygga ett punkthus med åtta våningar och 32 lägenheter åt Stenungsundshem AB i centrala Stenungsund. Det rör sig om ett koncepthus med hög prefabriceringsgrad som kan byggas på endast åtta månader. Kontraktet är värt cirka 33 miljoner kronor.

Huset uppförs på Bergsvägen i Kopper där Stenungsundshem redan äger åtta fastigheter från 1960-talet. Området kännetecknas av grönska och stora friytor runt husen och nytillskottet smälter väl in i befintlig bebyggelse. Det blir Stenungsundshems första nyproduktion på ett par decennier.

– Vi är glada över att få samarbeta med Stenungsundshem och bidra till att möta den stora efterfrågan på bostäder som finns i staden. Det här är ett bra bevis på att man kan kapa byggkostnader genom att satsa på en hög grad av prefabricering och samtidigt få ett högkvalitativt boende som motsvarar högt ställda hållbarhetskrav, säger David Carlsson, projektchef, Skanska Sverige AB.

Detta utgör Skanskas första kontrakt inom ramen för avtalet, Kombo Plus, som slöts med Sveriges Allmännyttiga Bostadsföretag, SABO, häromåret. Genom att bygga utifrån beprövade bostadsplattformar finns en erfarenhetsbank att dra nytta av, vilket innebär kortare byggtid.

Huset som Skanska bygger är Svanenmärkt, vilket bland annat innebär högt ställda hållbarhetskrav på material och byggmetoder, god kvalitet på ventilation och inomhusmiljö samt låg energianvändning.

– För oss är det en mycket glädjande att kunna bygga nytt i Stenungsund, eftersom vi har en stor efterfrågan på bostäder här. Det är naturligtvis extra roligt att det är just ett miljömärkt hus vi bygger. Vår ambition är att dra miljötanken ännu längre och kunna erbjuda ett helt rökfritt hus, säger Ulf Lindén, VD på Stenungsundshem AB.

Byggnadsarbetet påbörjas i slutet av sommaren, förutsatt att bygglovsprocessen är klar.

David Carlsson, projektchef, Skanska Sverige AB, tel: 010-448 62 15

Thorbjörn Lidvall, distriktschef, Skanska Sverige AB, tel: 010-448 61 64

Skanskas direktnummer för media, tel: 010-448 88 99

Skanska är ett av världens ledande projektutvecklings- och byggföretag med verksamhet inom hus- och anläggningsbyggande samt utveckling av bostäder och kommersiella lokaler. I Sverige har företaget cirka 11 000 medarbetare. Intäkterna för byggverksamheten uppgick 2013 till cirka 30 miljarder kronor. Verksamheten inom bostadsutveckling sålde under 2013 cirka 1 600 nya hem. Skanska erbjuder även tjänster inom offentlig privat samverkan.