Skanska bygger nytt forskningslaboratorium åt Karolinska Institutet i Solna

Skanska har fått i uppdrag av Akademiska Hus Stockholm att bygga ännu ett forskningslaboratorium på Karolinska Institutet Science Park, KISP, i Solna. Science for Life Laboratory, som verksamheten heter, har som vision att skapa ett av världens fem främsta centra för storskalig biovetenskap.

Det nya laboratoriet, Gamma, blir det tredje som Skanska bygger åt Akademiska Hus på KISP. Under våren upprättar parterna i samverkan fram alla beslutshandlingar för att i september kunna ta det första spadtaget. – Det är häftigt att vara med och bygga en forskningspark i världsklass och vi är stolta över att ha fått förnyat förtroende i och med denna tredje och sista etapp av projektet. Vi kommer att ha stor nytta av våra erfarenheter från arbetet med de tidigare laboratoriebyggnaderna, säger Bengt Staaff på Skanska. Uppdraget omfattar laboratorie- och kontorslokaler på ca 10 000 kvm fördelade på 7-8 våningar som beräknas stå inflyttningsklara i slutet av 2012. KISP har utformats för att inrymma effektiva lokaler för företag som arbetar med biomedicinsk forskning. Flera företag skall kunna verka på samma våningsplan, vilket ställer speciella krav på tillgänglighet, säkerhet, utrymning, ljudkrav, med mera. Arkitekturen blir uttrycksfull för att markera byggnadens läge i den mest trafikerade infarten till campusområdet och Tomteboda. För ytterligare information, vänligen kontakta: Bengt Staaff, distriktschef, Skanska: 010 – 448 12 33 Peter Gimbe, presschef, Skanska: 010 – 448 88 38. Direktlinje för media: 010 – 448 88 99 Om Skanska i Sverige Skanska är ett av Sveriges största byggbolag med verksamhet inom hus- och anläggningsbyggande samt utveckling av bostäder och kommersiella lokaler. I Sverige har företaget cirka 10 000 medarbetare och intäkterna för byggverksamheten uppgick 2009 till cirka 25 miljarder kronor. Verksamheten inom bostadsutveckling sålde under 2009 cirka 1 000 nya hem. Skanska erbjuder även tjänster inom offentlig privat samverkan