Skanska bygger om industrilokal till kontor och biograf i Norrköping för 70 miljoner

Mitt i det gamla industrilandskapet i Norrköping kommer Skanska att bygga om en gammal industrilokal till kontor och biograf. Kontraktssumman uppgår till 70 miljoner kronor och kund är Klövern Ström.

Fastigheten med sina fem våningsplan är i dagsläget inte i bruk och ligger i direkt anslutning till universitetets nya visualiseringscenter. Ombyggnaden innebär en total renovering av fastigheten, som är 5 000 kvm stor. De nya kontorslokalerna kommer att hyras av företag som har direkt anknytning till centret och i bottenplan kommer biografen att hyras av Norrköpings kommun. – Det är spännande att vi får vara med att förädla de gamla textilindustrilokalerna till moderna fastigheter. Som Norrköpingsbo är jag stolt att få se vår nya stadsdel växa fram, säger Anders Johansson, distriktschef på Skanska. Ombyggnaden påbörjas i mitten av maj och beräknas vara klar i juni 2011. Projektet kommer att sysselsätta ett femtiotal personer. För ytterligare information, vänligen kontakta: Anders Johansson, distriktschef, Skanska Sverige, tel: 010-448 70 69 Per-Lennart Berg, presstalesman, Skanska, tel: 010-448 88 28 Direktnummer för media, tel: 010-448 88 99 Om Skanska i Sverige Skanska är ett av Sveriges största byggbolag med verksamhet inom hus- och anläggningsbyggande samt utveckling av bostäder och kommersiella lokaler. I Sverige har företaget cirka 10 000 medarbetare och intäkterna för byggverksamheten uppgick 2009 till cirka 25 miljarder kronor. Verksamheten inom bostadsutveckling sålde under 2009 cirka 1 000 nya hem. Skanska erbjuder även tjänster inom offentlig privat samverkan.