Skanska bygger om Nordens största containerterminal

Skanska har fått i uppdrag att bygga om spårområdet hos APM Terminals i Göteborg. Projektet omfattar bland annat nya kranspår inklusive markförstärkning för nya bockkranar.

APM Terminals i Göteborgs hamn är Nordens största containerterminal och ett nav i den svenska utrikeshandeln. Här skeppas cirka 50 procent av alla containrar till och från Sverige.

För att öka kapaciteten på terminalen investeras nu kraftigt i ombyggnader av kajer, nya truckar och kranar, ombyggnad av spårharpa samt andra kapacitetshöjande åtgärder.

– Den här ombyggnationen är komplex så till vida att byggtiden är tajt samt att flera byggprojekt pågår samtidigt i området. Vi har lagt stor vikt vid att skapa gemensamma målbilder mellan oss och APM Terminals för att säkerställa en hög leveranssäkerhet, säger Fredrik Olsson på Skanska.

Arbetena beräknas starta i maj 2014 och vara färdigställda i december 2014.

Fredrik Olsson, Distriktschef, Skanska Sverige, tel: 010-448 43 02

Mia Trahn, Presstalesman, Skanska, tel: 010-448 44 40

Direktnummer för media, tel: 010-448 88 99

Skanska är ett av världens ledande projektutvecklings- och byggföretag med verksamhet inom hus- och anläggningsbyggande samt utveckling av bostäder och kommersiella lokaler. I Sverige har företaget cirka 11 000 medarbetare. Intäkterna för byggverksamheten uppgick 2013 till cirka 30 miljarder kronor. Verksamheten inom bostadsutveckling sålde under 2013 cirka 1600 nya hem. Skanska erbjuder även tjänster inom offentlig privat samverkan.