Skanska bygger seniorbostäder i Stockholm

Skanska har slutit ett samverkansavtal med Micasa Fastigheter om att omvandla en fastighet i Vasastan, Stockholm, från vård- och omsorgsboende till seniorbostäder.  Totalt 87 nya seniorbostäder och två lokaler i ett ombyggnadsprojekt präglat av en hög grad av återbruk. Kontraktet är värt cirka 200 miljoner kronor.

Fastigheten, som heter Kvarter Vasen 3, är från 1970-talet och ligger i Vasastan i centrala Stockholm. I väntan på ombyggnad har fastigheten använts för tillfälligt boende. Tanken är nu att skapa 87 nya seniorbostäder i ett attraktivt läge. I huset finns även en förskola och storkök.

Skanskas uppdrag innefattar även en upprustning av innergården och underliggande garage. Totalt omfattar ombyggnaden cirka 8 300 kvadratmeter.

Med en god samverkansmodell och höga gemensamma ambitioner skapas extra fokus på cirkulärt byggande. En stor del material från befintlig byggnad kommer att återbrukas. Exempelvis är avsikten att beslag från befintliga dörrar, fönster och badrum återanvänds i fastigheten. Belysningsarmaturer byggs om till modern LED-teknik och återmonteras, undertaksplattor nyttjas som isolering ovan nytt gipstak. Befintliga dörrar i gott skick kommer att demonteras och monteras på ny plats i fastigheten. Kök från befintliga lokaler demonteras och monteras i de två de nya lokalerna. Därtill ska återbrukat material från andra projekt användas, bland annat innerdörrar.

Byggnadsarbetena inleds inom kort och projektet ska vara färdigt till hösten 2025.

För ytterligare information kontakta:

Markus Gatu, distriktschef, Skanska Sverige, tel 010 448 13 20

Svante Ekesiöö, projektchef, Skanska Sverige, tel 010 448 02 46

Olof Rundgren, Media Relations Manager, Skanska AB, tel 010 448 67 94

Direktlinje för media, tel 010 448 88 99

Detta samt tidigare pressmeddelanden finns också på www.skanska.se.

Skanska är ett av världens ledande bygg- och projektutvecklingsföretag med verksamhet inom hus- och anläggningsbyggande samt utveckling av bostäder och kommersiella lokaler. I Sverige har Skanska cirka 8 000 medarbetare. Intäkterna uppgick 2022 till cirka 38 miljarder kronor. Verksamheten inom bostadsutveckling sålde mer än 1 100 nya hem.