Skanska bygger spårvagnsdepå i Göteborg för 847 miljoner kronor

Skanska har tecknat avtal med Västra Götalandsregionen, Västfastigheter om att bygga en ny spårvagnsdepå på Ringön i Göteborg. Kontraktet är värt 847 miljoner kronor, vilket kommer att inkluderas i orderingången för Sverige för det tredje kvartalet 2020.

Depån kommer att bestå av två byggnader, en drifthall och en verkstadsbyggnad samt spåranläggning mellan hallarna för rangering. I drifthallen inryms platser för service och uppställning samt personallokaler. I verkstadsbyggnaden ska förutom verkstadsplatser även finnas lokaler för trafikadministration och övriga personalutrymmen.

Spårvagnsdepån på Ringön utgör en viktig del i regionens satsning på kollektivtrafiken. Den ger förutsättningar för att hantera en framtida utökning av spårvagnstrafiken och kan avlasta befintliga depåer.

Byggstart är planerad att ske vid årsskiftet 2020/2021 och spårvagnsdepån ska stå färdig i slutet av februari 2024.

Skanska är ett av de ledande projektutvecklings- och byggföretagen i Norden, med verksamhet inom husbyggnation och infrastrukturbyggande i Sverige, Norge och Finland samt utveckling av bostäder och kommersiella fastigheter på utvalda hemmamarknader. Kommersiell fastighetsutveckling sker även i Danmark. Skanska omsatte cirka 70 miljarder kronor i sin nordiska verksamhet och hade drygt 15 200 anställda under 2019.

För ytterligare information kontakta:

Olof Peterson, distriktschef, Skanska Sverige, tel 010 448 43 19

Olof Rundgren, Media Relations Manager, Skanska AB, tel 010 448 67 94

Direktlinje för media, tel 010 448 88 99

Detta samt tidigare pressmeddelanden finns också på www.skanska.se

Skanska är en världsledande aktör inom bygg och projektutveckling på utvalda marknader i Norden, Europa och USA. Med utgångspunkt i bolagets värderingar vill Skanska bidra till ett bättre samhälle och erbjuder innovativa och hållbara lösningar för såväl enkla som komplexa uppdrag. Koncernen har cirka 35 000 medarbetare och omsättningen under 2019 uppgick till 177 miljarder kronor.