Skanska bygger Sveriges första LEED-certifierade hyresrätter i Karlstad för 194 miljoner

Skanska har fått uppdraget av Karlstads Bostads AB, KBAB, att bygga Sveriges första hyresrätter som registrerats för miljöcertifieringen LEED. 48 nya hyresrätter kommer att uppföras på Orrholmen i Karlstad och kontraktssumman uppgår till 194 miljoner kronor.

Projektet ingår i avtalet om strategiskt partneringsamarbete som Skanska tecknade med KBAB 2004.

– Att bygga energieffektiva bostäder ligger helt i vår satsning på grönt byggande. Jag är stolt över att vi nu får vara en del av Karlstads framtida bostäder med fokus på energi, kvalitet och detaljer, säger Daniel Lindén, distriktschef, Skanska Sverige.

I den första etappen av Sjögången kommer Skanska att bygga två energieffektiva flerfamiljshus med 48 hyresrätter om totalt cirka 9 500 kvm. Bostäderna på Orrholmen, med utsikt över Mariebergsviken, kommer att byggas i 4-7 våningsplan.

Bostäderna kommer att få en hög miljöprofil och låg energianvändning där bl a hyresgästen betalar för sin egen el- och vattenanvändning. Förutom husens höga miljöprofil har även stor vikt lagts vid den utvändiga miljön för att anknyta till läget vid vattnet. Bostäderna på Orrholmen är Sveriges första LEED-registrerade hyresrättsprojekt med sikte på att bli certifierade.

– Sjögången gör Karlstad mer attraktivt genom att vi får fler bostäder av den typ som efterfrågas; centralt belägna med en enastående utsikt över Mariebergsvikens vatten, säger KBABs styrelseordförande Claes Wallenius.

Byggstart sker omedelbart och första etappen kommer att flyttas in under andra och tredje kvartalet 2011. Hela projektet ska vara avslutat hösten 2012 och kommer att sysselsätta ett 50-tal personer.

Skanska genomför arbetet utifrån konceptet Grön Arbetsplats som är Skanska Sveriges egen miljömärkning av byggarbetsplatser. Ambitionen är att reducera energianvändningen för bland annat belysning och uppvärmning. Dessutom ställs miljökrav på fordon och kemiska produkter.

LEED - Leadership in Energy and Environmental Design är det världsledande miljöcertifieringssystemet där klassificering görs i fyra olika nivåer. Det är ett frivilligt system för att driva på resurseffektivt och miljömässigt uthålligt byggande.

LEED fokuserar på ett antal nyckelområden som tillsammans ringar in helheten i byggprojektet. Nyckelområden som bedöms och betygsätts är bl a resursanvändning, design, inomhusklimat samt minimering av både avfall och energianvändning.

Daniel Lindén, distriktschef, Skanska Sverige, tel: 010-449 20 86
Peter Gimbe, presschef, Skanska, tel: 010-448 88 38
Direktnummer för media, tel: 010-448 88 99

Skanska är ett av Sveriges största byggbolag med verksamhet inom hus- och anläggningsbyggande samt utveckling av bostäder och kommersiella lokaler. I Sverige har företaget cirka 10 000 medarbetare och intäkterna för byggverksamheten uppgick 2009 till cirka 25 miljarder kronor. Verksamheten inom bostadsutveckling sålde under 2009 cirka 1 000 nya hem. Skanska erbjuder även tjänster inom offentlig privat samverkan.