Skanska bygger vindkraftspark i Viksjö utanför Sundsvall för cirka 360 miljoner kronor

Skanska har tecknat avtal med Nordex Sverige AB om att bygga en ny vindkraftspark i Viksjö utanför Sundsvall. Kontraktet är värt cirka 360 miljoner kronor, vilket kommer att inkluderas i orderingången för Sverige för det första kvartalet 2020.

Projektet på Björnlandshöjden omfattar vägar, kranplaner och fundament för 41 stycken vindkraftsturbiner.

Byggstart är planerad till mars 2020 och projektet ska vara färdigställt i augusti 2022.

Skanska är ett av de ledande projektutvecklings- och byggföretagen i Norden, med verksamhet inom husbyggnation och infrastrukturbyggande i Sverige, Norge och Finland samt utveckling av bostäder och kommersiella fastigheter på utvalda hemmamarknader. Kommersiell fastighetsutveckling sker även i Danmark. Skanska omsatte cirka 70 miljarder kronor i sin nordiska verksamhet och hade drygt 15 200 anställda under 2019.

För ytterligare information kontakta:

Anders Söderberg, distriktschef, Skanska Sverige, tel 010 448 85 32

Andreas Joons, pressekreterare, Skanska AB, tel 010 449 04 94

Direktlinje för media, tel 010 448 88 99

Detta samt tidigare pressmeddelanden finns också på www.skanska.com.

Skanska är en världsledande aktör inom bygg och projektutveckling på utvalda marknader i Norden, Europa och USA. Med utgångspunkt i bolagets värderingar vill Skanska bidra till ett bättre samhälle och erbjuder innovativa och hållbara lösningar för såväl enkla som komplexa uppdrag. Koncernen har cirka 35 000 medarbetare och omsättningen under 2019 uppgick till 177 miljarder kronor.

Om oss

Skanska är ett av världens ledande projektutvecklings- och byggföretag med verksamhet inom hus- och anläggningsbyggande samt utveckling av bostäder och kommersiella lokaler. I Sverige har Skanska cirka 9 200 medarbetare. Intäkterna uppgick 2019 till cirka 41 miljarder kronor. Verksamheten inom bostadsutveckling sålde mer än 2 000 nya hem.