Skanska byter dieseldrift mot eldrift vid bergtäkten i Skene

Utsläppen från det mobila krossverket har minskat med 80 procent tack vare förändringen.

Skanska har låtit dra fram el till den mobila förkrossen i bergtäkten i Skene. Tack vare detta kör man idag förkrossen med el i stället för som tidigare med diesel. Genom denna miljöåtgärd har CO2-utsläppen minskat med omkring 80 procent. Skanska reducerar också dieselanvändningen i bergtäkten – något som minskar både kostnaderna och risken för spill och läckage.

– Självfallet är det grön el i kablarna. El är miljövänligare och mer driftsäkert, och med denna investering får vi även ner kostnaderna för produktionen, säger Joakim Käpynen, Skanska Sveriges produktionschef i Skene.

Skanska har som mål att vara det ledande gröna byggföretaget i Sverige. Under Skanskas Gröna vecka den 2-6 september 2013 tas en rad initiativ ute på våra arbetsplatser i Sverige för att öka medvetenheten om miljöfrågor och grönt byggande hos medarbetare, kunder och andra samarbetspartner.

Joakim Käpynen, produktionschef, Skanska Sverige, tel: 010-448 17 96

Mia Trahn, presstalesman, Skanska, tel 010-448 44 40

Direktnummer för media, tel: 010-448 88 99

Skanska är ett av världens ledande projektutvecklings- och byggföretag med verksamhet inom hus- och anläggningsbyggande samt utveckling av bostäder och kommersiella lokaler.
I Sverige har företaget cirka 11 000 medarbetare. Intäkterna för byggverksamheten uppgick 2012 till cirka 28 miljarder kronor. Verksamheten inom bostadsutveckling sålde under 2012 cirka 1 200 nya hem. Skanska erbjuder även tjänster inom offentlig privat samverkan.