Skanska deltar i årets Earth Hour

Lördagen den 27 mars 2010 klockan 20.30 genomförs världens största klimatmanifestation, Earth Hour. Genom en enkel handling – att släcka ljuset under en timme – visar Skanska sitt stöd för klimatet och uppmanar samtidigt världens makthavare att agera i klimatfrågan.

Skanska kommer så långt det är möjligt att släcka ned belysningen i sina lokaler och uppmana de anställda att bidra till Earth Hour, både professionellt och privat. – Mer än hälften av jordens befolkning bor i stadsmiljöer. Med urbaniseringen kommer omfattande krav på naturresurser, vilket innebär att det finns ett behov av nya sätt att tänka och arbeta. Vi måste förändra samhället och även samhällsbyggandet, säger Johan Gerklev, miljöchef, Skanska Sverige. Den byggda miljön står för en avsevärd del av världens klimatpåverkan. Omkring 40 procent av världens totala koldioxidutsläpp som orsakas av mänskliga aktiviteter kommer från byggnader. – Det bästa Skanska kan göra för att minska koldioxidutsläppen är att förse sina kunder med mer långlivade och energieffektiva byggnader och på så sätt bidra till att minska koldioxidavtrycket i ett livscykelperspektiv, säger Johan Gerklev Sett över en byggnads totala brukstid på cirka 50 år står driften för hela 80 procent av utsläppen. Materialen står för mindre än 15 procent av byggnadernas utsläpp och endast en mycket liten del av utsläppen – vanligtvis 5 procent – står själva byggproduktionen för. För ytterligare information, vänligen kontakta: Johan Gerklev, miljöchef, Skanska, tel: 010-448 82 15 Per-Lennart Berg, presstalesman, Skanska, tel: 010 – 448 88 28 Direktnummer för media, tel: 010-448 88 99 Om Skanska i Sverige Skanska är ett av Sveriges största byggbolag med verksamhet inom hus- och anläggningsbyggande samt utveckling av bostäder och kommersiella lokaler. I Sverige har företaget cirka 10 000 medarbetare och intäkterna för byggverksamheten uppgick 2009 till cirka 25 miljarder kronor. Verksamheten inom bostadsutveckling sålde under 2009 cirka 1 000 nya hem. Skanska erbjuder även tjänster inom offentlig privat samverkan.