Skanska deltar i forskningsprojekt för att begränsa koldioxidutsläpp med artificiell intelligens

Skanska har inlett ett samarbete med Volvo Construction Equipment, forskningsorganisationen SINTEF och mjukvaruföretaget Ditio för att utveckla artificiell intelligens (AI) för byggmaskiner i syfte att uppnå mindre utsläpp, snabbare produktion och lägre kostnader.

På grund av logistiska utmaningar i byggbranschen kan tung utrustning under längre perioder stå oanvänd i väntan på nästa uppgift, vilket orsakar både onödiga kostnader och koldioxidutsläpp. Konsortiet som Skanska Norge går in i kommer att utforska metoder som maskininlärning, ”route optimization” och artificiell intelligens för att optimera driften av tung utrustning, till exempel flera ton tunga grävare, truckar och lastbilar.

Forskningsprojektet inleds i början av 2020 och förväntas fortsätta till slutet av 2022.

– Forskningen syftar till att åstadkomma betydande tidsbesparingar samt minskade utsläpp och byggkostnader, och målet är att göra lösningen kommersiellt tillgänglig för alla. Om vår bransch ska uppnå våra hållbarhetsmål, måste vi arbeta tillsammans, säger Jo Mortensen, verkställande direktör för teknik och operationell effektivitet vid Skanska Norge.

För ytterligare information kontakta:

Jacob Birkeland, presschef, Skanska AB, tel 010 449 19 57

Direktlinje för media, tel 010 448 88 99

Detta samt tidigare pressmeddelanden finns också på www.skanska.com.

Skanska är en världsledande aktör inom bygg och projektutveckling på utvalda marknader i Norden, Europa och USA. Med utgångspunkt i bolagets värderingar vill Skanska bidra till ett bättre samhälle. Skanska erbjuder innovativa och hållbara lösningar för såväl enkla som komplexa uppdrag. Koncernen har cirka 38 000 medarbetare. Koncernens omsättning år 2018 uppgick till 170 miljarder kronor.