Skanska förbereder för ny arena i Kungsbacka

Skanska har skrivit avtal med Kungsbacka kommun om att förbereda för en ny idrottsarena i den södra delen av staden. Avtalet är uppdelat i två faser där den första innebär projektering och framtagande av en riktkostnad för projektet och separat avtal sluts därefter om själva byggproduktionen.

Nya Kungsbacka Arena byggs för såväl idrott som kultur, och i anslutning till arenan ska en utomhusarena för fotboll anläggas kombinerat med ytor för kommersiell verksamhet. Arenan byggs i Kungsbacka sportcenter där det redan idag finns byggnader med fokus på idrott, teater och utbildning.

Under det kommande året kommer Skanska och Kungsbacka kommun att gemensamt förbereda för bygget av den nya anläggningen. En rimlig målbild är att byggnadsarbetena ska kunna påbörjas om cirka ett år.

– Vi ser fram emot att tillsammans med Kungsbacka kommun utveckla en attraktiv och modern arena i staden. Vår erfarenhet av tidigare arenabygge i Partille kommer att vara värdefull, säger Charlotta Cvach, distriktschef, Skanska Sverige AB.

För ytterligare information kontakta:

Charlotta Cvach, distriktschef, Skanska Sverige, tel 010 448 40 67

Olof Rundgren, Media Relations Manager, Skanska AB, tel 010 448 67 94

Direktlinje för media, tel 010 - 448 88 99

Detta samt tidigare pressmeddelanden finns också på www.skanska.se..

Skanska är ett av världens ledande bygg- och projektutvecklingsföretag med verksamhet inom hus- och anläggningsbyggande samt utveckling av bostäder och kommersiella lokaler. I Sverige har Skanska cirka 8 000 medarbetare. Intäkterna uppgick 2022 till cirka 38 miljarder kronor. Verksamheten inom bostadsutveckling sålde mer än 1 100 nya hem.