Skanska först i Norden med Svanenmärkta flerbostadshus

Med konceptet ModernaHus kan nu Skanska erbjuda första Svanenmärkta flerbostadshuset i Norden. Svanenmärkningen ställer höga krav på kvalitetsstyrning, innemiljö och att huset ska ha en så liten miljö- och klimatpåverkan som möjligt.

Redan 2005 Svanenmärktes Skanskas villa UniqHus och nu får alltså även flerbostadshuset ModernaHus miljömärkningen.

Skanskas ModernaHus bygger på industriella arbetsprocesser med standardiserade moment i både projekterings-, bygg- och förvaltningsfas. Detta ger en energieffektiv förutsägbarhet, lägre driftskostnader, kortare byggtid och god miljöprofil.

– Skanska har gjort ett fantastiskt bra jobb med att visa att Svanenmärkning av flerfamiljshus är bra ur flera aspekter. Vi är övertygade om att marknaden kommer att kräva miljömärkning av i princip alla hus mycket snart, säger Gun Nycander, affärsområdeschef på miljömärkningen Svanen.

– Svanenmärkta ModernaHus ligger helt i linje med Skanskas övergripande satsning på grönt byggande. Nu kan vi erbjuda klimatsmarta flerbostadshus till en konkurrenskraftig totalkostnad, säger Johan Johansen, chef för konceptförvaltning på Skanska Sverige.

Svanen är en av de främsta miljömärkningarna i världen. Svanenmärkningen är en licens som ett företag kan använda för en produkt eller tjänst genom att uppfylla en mängd olika kriterier.

www.skanska.se/modernahus
www.svanen.se

Johan Johansen, chef konceptförvaltning, Skanska, tel: 010-448 61 97
Peter Gimbe, presschef, Skanska, tel: 010-448 88 38
Direktnummer för media, tel: 010-448 88 99

Skanska är ett av Sveriges största byggbolag med verksamhet inom hus- och anläggningsbyggande samt utveckling av bostäder och kommersiella lokaler. I Sverige har företaget cirka 10 000 medarbetare och intäkterna för byggverksamheten uppgick 2009 till cirka 25 miljarder kronor. Verksamheten inom bostadsutveckling sålde under 2009 cirka 1 000 nya hem. Skanska erbjuder även tjänster inom offentlig privat samverkan.