Skanska har tecknat hyreskontrakt med Lantmäteriet i kontorsfastighet på Kilsgatan i Göteborg

Skanska har tecknat ett hyreskontrakt om cirka 1 100 kvadratmeter i kontorshuset Kv Tennet på Kilsgatan 4 i Göteborg. Fastigheten ägs sedan december 2013 av Platzer.

Kontorshuset på Kilsgatan, med närhet till Centralstationen, som har byggts om och byggts ut har färdigställts under hösten 2013 och omfattar nu totalt 20 000 kvm. Den nya hyresgästen Lantmäteriet kartlägger landet, sätter tomtgränser och säkrar ägandet av fastigheter. De flyttar från sina tidigare lokaler vid Skeppsbron och tillträder sina nya lokaler i mitten av juni 2014.

Kv Tennet har hög miljöprofil med ett flertal miljöfördelar och klimatsmarta lösningar, bland annat solceller som minskar nettoförbrukningen av el i huset. Byggnaden är precertifierad enligt LEED Platinum och EU GreenBuilding, vilket innebär att husets energianvändning är minst 25 procent lägre än vad som föreskrivs i Boverkets normer.

Moderna lokaler med tydlig miljöprofil och att det ligger i ett bra läge för allmänna kommunikationer har varit avgörande för oss i valet av nya lokaler. För att kunna rekrytera och behålla personal är det viktigt med attraktiva lokaler. Vi ser med stor glädje fram emot vår flytt, säger Lena Leed, regionchef på Lantmäteriet.

– Vi välkomnar Lantmäteriet till kv Tennet på Kilsgatan. Här flyttar de in i moderna och miljöcertifierade lokaler. Huset har en lunchrestaurang, gemensam reception och konferenscenter med generösa entréytor som är möblerad för att ge de bästa förutsättningarna för en dynamisk och bra mötesplats. Huset är nu uthyrt till cirka 80 procent och vi upplever en fortsatt efterfrågan på resterande ytor i huset, säger Mats Dynevik, marknadschef på Skanska Fastigheter Göteborg.

Skanska Kommersiell Utveckling Norden initierar och utvecklar fastighetsprojekt inom kontor, logistik och affärshus. Kontorsverksamheten är koncentrerad till de tre storstadsregionerna i Sverige, Köpenhamnsregionen i Danmark, Helsingfors i Finland samt Oslo i Norge. Utvecklingen av logistik och volymhandelsfastigheter bedrivs på strategiska orter i Sverige, Danmark och Finland.

Mats Dynevik, marknadschef Skanska Fastigheter Göteborg AB, tel: 010-448 44 43

Mia Trahn, presstalesman, Skanska AB, tel: 010-448 44 40

Direktnummer för media till Skanska, tel: 010-448 88 99

Skanska är ett av världens ledande projektutvecklings- och byggföretag med verksamhet inom hus- och anläggningsbyggande samt utveckling av bostäder och kommersiella lokaler.

I Sverige har företaget cirka 11 000 medarbetare. Intäkterna för byggverksamheten uppgick 2012 till cirka 28 miljarder kronor. Verksamheten inom bostadsutveckling sålde under 2012 cirka 1 200 nya hem. Skanska erbjuder även tjänster inom offentlig privat samverkan.