Skanska hyr ut cirka 7 800 kvm kontor till Fortum i Solna United

Skanska har tecknat ett tioårigt hyresavtal om cirka 7 800 kvadratmeter kontor med Fortum Fastigheter AB. Inflyttningen är planerad till den 1 maj 2020.

Förhyrningen innebär att cirka femhundra medarbetare från Fortums verksamhetsområden Generation, City Solutions, Consumer Solutions och Technology and New Ventures får en gemensam framtida arbetsplats i byggnaden vid Solna station.

Solna United omfattar cirka 32 000 kvadratmeter uthyrningsbar kontors- och butiksyta som ska stå färdig för inflyttning i oktober 2019. Byggnaden ska certifieras enligt LEED Green Building Rating System nivå Platinum (Leadership in Energy & Environmental Design).

Solna United är i och med avtalet med Fortum uthyrt till cirka 75 procent. De företag som redan tecknat hyresavtal i fastigheten är bland andra Arla, AGA, Telecomputing, Knightec och Sabis.

Skanska är ett av de ledande projektutvecklings- och byggföretagen i Norden, med verksamhet inom husbyggnation och infrastrukturbyggande i Sverige, Norge och Finland samt utveckling av bostäder och kommersiella fastigheter på utvalda hemmamarknader. Kommersiell fastighetsutveckling sker även i Danmark. Skanska omsatte cirka 73 miljarder kronor i sin nordiska verksamhet och hade drygt 15 000 anställda under 2017.

För ytterligare information, kontakta:

Patric Elmén, tf. presschef, Skanska AB, 010-449 31 34

Fredrik Lantz, uthyrnings- och marknadschef, Skanska Fastigheter Stockholm AB, 010-448 14 79

Direktlinje för media: 010-448 88 99

Denna samt tidigare pressmeddelanden finns på www.skanska.com

Skanska är ett av världens ledande bygg- och projektutvecklingsföretag, fokuserat på utvalda hemmamarknader i Norden, Europa och USA. Med stöd av globala trender i urbanisering och demografi samt genom att gå i spetsen för hållbarhet, erbjuder Skanska konkurrenskraftiga lösningar i enkla såväl som de mest komplexa uppdragen, vilket hjälper både kunder och samhället att skapa en hållbar framtid. Koncernen har cirka 40 000 medarbetare. Koncernens omsättning år 2017 uppgick till 161 miljarder kronor.