Skanska inleder samarbete med Svenska Bostäder om att färdigställa projektet Plankan i Stockholm

Skanska har fått i uppdrag av Svenska Bostäder att i samverkan ta fram beslutsunderlag i syfte att färdigställa kvarteret Plankan på Hornsgatan, Södermalm. Samverkan sker i två faser, Fas ett för planering och projektering av projektet samt Fas två för utförande av entreprenaderna.

Fas två består av två oberoende optioner. Den ena optionen innebär nybyggnation (exklusive bärande stomme) för ett gårdshus med totalt 92 lägenheter varav 50 är studentlägenheter. Den andra optionen innebär påbyggnad på befintliga byggnader med två ytterligare våningar innehållande 45 lägenheter.

Kvarteret Plankan är ett gatukvarter och idag en sammanhängande byggnad på Södermalm i Stockholm. Kvarteret begränsas av gatorna Lundagatan, Kristinehovsgatan, Hornsgatan och Varvsgatan.

För ytterligare information kontakta:

Henrik Key, ombud Hus Stockholm Nord, Skanska Sverige AB, tel 010 - 449 57 63

Bengt Staaff, regionchef, Skanska Sverige AB, tel 010 - 448 12 33

Olof Rundgren, Media Relations Manager, Skanska AB, tel 072 - 711 77 48

Direktlinje för media, tel 010 - 448 88 99

Skanska är ett av världens ledande bygg- och projektutvecklingsföretag med verksamhet inom hus- och anläggningsbyggande samt utveckling av bostäder och kommersiella lokaler. I Sverige har Skanska cirka 8 100 medarbetare. Intäkterna uppgick 2021 till cirka 40 miljarder kronor. Verksamheten inom bostadsutveckling sålde mer än 2 100 nya hem.