Skanska lägger tyst asfalt på Lidingö

​I dag inleder Skanska sitt arbete med att lägga så kallad tyst asfalt på en 850 meter lång sträcka av Gåshagaleden i Lidingö stad.

Området där den tysta asfalten läggs omges av villor och flerfamiljshus på båda sidor av vägen.

Vägtrafik är den huvudsakliga orsaken till bullerstörning. Det är den störning som berör flest antal människor samt den miljöfaktor, där klagomålen från allmänheten ökar mest.

− Vi är glada att vara igång med arbetet nu. Det här är en av våra gröna produkter, som vi tror mycket på. Tyst asfalt är främst en bullerdämpande åtgärd och ska därför inte jämföras med vanlig asfalt. Tyst asfalt ska i stället ses i ett större sammanhang och jämföras med andra åtgärder som bullerplank och hastighetssänkningar, säger Johan Hugolf, projektchef på Skanska.

En förutsättning för att lyckas är att projekten drivs som funktionsentreprenader. Det vill säga att entreprenören tar ett ansvar för vägsträckan över en längre tid.

− Det här är en mycket intressant satsning. I sin nya framtidsbild slår Lidingö stad fast att även fortsättningsvis vara en grön ö. Vårt samarbete med Skanska passar utmärkt för att förverkliga den bilden, säger Mirsad Bektesevic, entreprenadingenjör, Enheten Gata och trafik, Lidingö stad.

Han räknar nu med att bullernivån genomgående sänks med minst fem decibel på den aktuella vägsträckan.

Skanska fick uppdraget redan 2008, men på grund av ett anslutande vägarbete valde Lidingö stad att skjuta på beläggningsarbetet av den tysta asfalten till i år för att inte riskera kvalitén.

Johan Hugolf, projektchef Skanska Sverige, tel: 010-448 71 34
Mirsad Bektesevic, entreprenadingenjör, Enheten Gata och trafik, Lidingö stad, tel: 08-731 32 98
Per-Lennart Berg, presstalesman, Skanska, tel: 010-448 88 28
Direktnummer för media, tel: 010-448 88 99

Skanska är ett av Sveriges största byggbolag med verksamhet inom hus- och anläggningsbyggande samt utveckling av bostäder och kommersiella lokaler. I Sverige har företaget cirka 10 000 medarbetare och intäkterna för byggverksamheten uppgick 2009 till cirka 25 miljarder kronor. Verksamheten inom bostadsutveckling sålde under 2009 cirka 1 000 nya hem. Skanska erbjuder även tjänster inom offentlig privat samverkan.