Skanska medverkar i skapandet av nya förskolor i Sverige

Skanska är vinnare inom samtliga 16 anbudsområden i SKR:s (Sveriges kommuner och regioner) nyligen avslutade ramavtalsupphandling avseende nyckelfärdiga förskolor. Skanska är därmed en av en handfull entreprenörer som kan avropas för att bygga bort förskolebristen i Sverige de närmaste åren.

Svenska kommuner behöver bygga 1 000 nya förskolor de kommande sex åren. Den bedömningen gör samarbetsorganisationen, SKR. Sammanlagt handlar det om uppdrag värda 5 miljarder kronor. För att möjliggöra det genomförde SKR nyligen en upphandling, där Skanska fick toppbetyg i utvärderingen inom såväl pris som kvalitet.

– Vårt mål i alla projekt är att skapa största möjliga värde för varje investerad krona. I det här anbudet har vi samlat expertis från Skanska och Sweco. Med fokus på barn- och pedagogperspektiv har vi skapat en kostnadseffektiv, flexibel och hållbar förskola. In i ramavtalet tar vi med oss vår designdialog, ett verktyg som gör det möjligt att tidigt i processen ge kommunerna expertstöd i arbetet kring lokala förutsättningar och anpassningar, säger Klas Heed, affärsutvecklare, Skanska Sverige.

För ytterligare information kontakta:

Nicklas Hagervall, konceptansvarig, Skanska Sverige, tel 070 571 06 73

Jacob Birkeland, presschef, Skanska AB, tel 076 899 72 69

Direktnummer för media, tel 010 448 88 99

Detta samt tidigare pressmeddelanden finns också på www.skanska.se.

Skanska är ett av världens ledande projektutvecklings- och byggföretag med verksamhet inom hus- och anläggningsbyggande samt utveckling av bostäder och kommersiella lokaler. I Sverige har Skanska cirka 9 200 medarbetare. Intäkterna uppgick 2019 till cirka 41 miljarder kronor. Verksamheten inom bostadsutveckling sålde mer än 2 000 nya hem.