Skanska nominerat till filmpris i Cannes

Skanska är nominerat till Cannes Corporate Media & TV Award för filmen We are Skanska.

Filmen som visas på Skanskas alla webbplatser och som företagspresentation är en vandring genom flera av Skanskas stora projekt, bland annat över Öresundsbron, genom tunnelbanan i New York och på motorvägen Antofagasta i Chiles öken.

– Med den här filmen ville vi berätta om några av våra projekt runt om i världen. Vi bygger inte bara en bro eller en väg utan skapar sammanhang och utvecklar samhällen, säger Maria Lomholt, varumärkesansvarig för Skanska globalt.

Skanska har nominerats i konkurrens med mer än 666 bidrag från 35 länder.

– Vi vill bli betraktade som en modern och innovativ samhällsbyggare. Den här utmärkelsen visar att vi kan vara det även på kommunikationsområdet, säger Maria Lomholt, varumärkesansvarig för Skanska globalt.

Vinnarna utses vid en prisgala i Cannes den 18 oktober.

Du kan se filmen här: http://www.skanska.se/Om-Skanska/Vi-ar-Skanska/

Reklambyrå: Forsman & Bodenfors
Produktionsbolag: Edithouse
Kund: Skanska AB

Maria Lomholt, Head of Brand Communications, Skanska AB, tel: 010-448 88 37
Mia Trahn, presstalesman, Skanska, tel 010-448 44 40
Direktnummer för media, tel: 010-448 88 99

Skanska är ett av världens ledande projektutvecklings- och byggföretag med verksamhet inom hus- och anläggningsbyggande samt utveckling av bostäder och kommersiella lokaler. I Sverige har företaget cirka 11 000 medarbetare. Intäkterna för byggverksamheten uppgick 2011 till cirka 27 miljarder kronor. Verksamheten inom bostadsutveckling sålde under 2011 cirka 1 150 nya hem. Skanska erbjuder även tjänster inom offentlig privat samverkan.

Om Skanska Koncernen
Under 125 år har Skanska varit ett modernt och innovativt projektutvecklings- och byggföretag, som byggt vad samhället behövt. Idag är Skanska ett av världens ledande projektutvecklings- och byggföretag med expertis inom byggande, utveckling av kommersiella lokaler, bostäder och projekt i offentlig-privat samverkan. Baserat på bolagets globala miljökunnande siktar Skanska på att bli kundernas första val när det gäller gröna projekt. Koncernen har idag 53 000 medarbetare på utvalda hemmamarknader i Europa, USA och Latinamerika. Omsättningen år 2011 uppgick till 123 miljarder kronor.