Skanska och Fortum fortsätter skapa energieffektivt boende

För ett år sedan utrustade Skanska och Fortum ett bostadshus på Kungsholmen i Stockholm med solpaneler. Syftet med dessa var att producera energi för att ladda elbilar i garaget men också leverera energi till elnätet.

Det andra bostadsprojektet med liknande upplägg som nu inleds, Adjutantti, ligger i Esbo strax utanför Helsingfors och är en del av ett större samarbete mellan Skanska och Fortum - Sustainable Urban Living. Det övergripande målet är att utveckla ett integrerat koncept för byggnader i stadsmiljö med nollkonsumtion eller endast låg nettoanvändning av energi.

I Adjutantti går Skanska och Fortum ännu längre än vid Lindhagensterassen på Kungsholmen. På Adjutanttis tak kommer det att byggas ett omfattande solenergisystem som kommer att generera cirka 20 000 kWh el per år till skillnad mot 3 500 kWh el per år vid Lindhagensterrassen.

Elen som produceras kommer att användas för att ladda en elbil och ge belysning i trappuppgången. Om solpanelernas elproduktion överstiger husets elkonsumtion kommer överskottet att matas till Fortums elnät.

– Projektet syftar till att hjälpa de boende att minska sin klimatpåverkan. Genom att Skanska utvecklar energieffektiva bostäder utrustat med smarta lösningar tar vi ett viktigt steg på vägen säger, Anna Forsberg, Green Business Officer, Skanska Bostadsutveckling Norden.

Lägenheterna i Adjutantti kommer utrustas med ett system för energimätning, uppföljning och debitering. De boende får också bättre möjlighet att följa sin lägenhets konsumtion av el, värmeenergi och vatten via webben i realtid.

Dessutom kommer de boende på ett väldigt konkret sett se hur förändringar i beteende påverkar energianvändningen. Med ett knapptryck kommer det att vara möjligt att stänga av elektroniska apparater och sänka temperaturen i lägenheten när man reser bort med några grader för att spara energi.

– Den nya teknologin för smarta nät ger hyresgästerna i Adjutantti ännu bättre möjligheter att följa och effektivisera sin energiförbrukning samt minska sin klimatpåverkan, säger Marie Fossum, Affärsutvecklingschef Fortum Sverige.

Anna Forsberg, Green Business Officer, Skanska Bostadsutveckling Norden, tel: 010 448 15 68
Niclas Strahner, pr-coach, Skanska Bostadsutveckling Norden,
tel: 010 448 16 08

Skanska är ett av Sveriges största byggbolag med verksamhet inom hus- och anläggningsbyggande samt utveckling av bostäder och kommersiella lokaler. I Sverige har företaget cirka 10 000 medarbetare och intäkterna för byggverksamheten uppgick 2009 till cirka 25 miljarder kronor. Verksamheten inom bostadsutveckling sålde under 2009 cirka 1 000 nya hem. Skanska erbjuder även tjänster inom offentlig privat samverkan.