Skanska och Riksidrottsförbundet sluter avtal för att skapa mer plats för idrott och rörelse

Sedan 90-talet är Sveriges idrottsanläggningar oförändrade i antal medan befolkningen ökat närmare en och en halv miljon. Städer förtätas och idrotten trängs åt sidan. Riksidrottsförbundet och Skanska vill tillsammans ändra den utvecklingen.

Runt om i landet pågår byggprojekt som genererar överskottsmassor. Istället för att transportera massorna till en deponistation har Skanska och Riksidrottsförbundet utvecklat ett koncept för att återanvända dem till att bygga motocrossbanor, cykelbanor, kuperade längdspår, skjutvallar och andra anläggningar för breddidrott.

– Genom att använda massor förlänger vi livscykeln på materialet, tar bort tunga miljöpåverkande transporter och ger barn och ungdomar bättre möjligheter att röra på sig, säger Emma Viklund, affärsutvecklare på Skanska.

Svenska skolbarn rör sig minst i Norden. Trots det visar statistik från Riksidrottsförbundet att endast en tredjedel av Sveriges kommuner har en utvecklingsplan för idrottsanläggningar.

– Vi för nu samtal med många kommuner och föreningar runt om i landet. Med vårt koncept kan vi hjälpa dem att rusta upp, flytta eller bygga nya anläggningar, säger Emma Viklund.

Riksidrottsförbundet har djup förståelse för idrottens betydelse i samhället för fysiskt, psykiskt och socialt välmående och som ett samhällskitt. Skanska å sin sida har lång erfarenhet av att utveckla och bygga samhället. Genom samarbetsavtalet vill parterna dra nytta av varandras kompetenser.

– Både Skanska och Riksidrottsförbundet vill bygga ett bättre samhälle och vi båda ser att idrottsrörelsen spelar en viktig roll för att skapa mer rörelse, gemenskap och möten över gränser. Det finns bara vinnare i det här samarbetet – mer idrott och bättre hållbarhet till en låg kostnad, säger Martin Englund, projektledare plats för idrott, Riksidrottsförbundet.

För ytterligare information kontakta:

Emma Viklund, Affärsutvecklare, Skanska, tel 010-448 90 31

Martin Englund, Projektledare plats för idrott, Riksidrottsförbundet, tel 08-699 62 55

Direktnummer för media, tel 010 448 88 99

Skanska är ett av världens ledande projektutvecklings- och byggföretag med verksamhet inom hus- och anläggningsbyggande samt utveckling av bostäder och kommersiella lokaler. I Sverige har Skanska cirka 9 500 medarbetare. Intäkterna uppgick 2018 till cirka 42 miljarder kronor. Verksamheten inom bostadsutveckling sålde cirka 1 900 nya hem.