Skanska omvandlar kontor till bostäder i city

Skanska köper kontorsfastighet på Kammakargatan i Stockholms innerstad i syfte att utveckla och bygga lägenheter.

Fastigheten som 1862 uppfördes som bostadshus byggdes på 50-talet om till kontor. Nu ska fastigheten återigen bli bostäder. – Vi är glada att medverka till att fler bostäder skapas i Stockholms innerstad. Att omvandla outhyrda kontor i city till attraktiva lägenheter borde vara intressant för många fastighetsägare idag, säger Anders Danielsson, VD, Skanska Sverige. Vakanserna är många på kontorsmarknaden i Stockholmsregionen och flera fastigheter från 60- och 70-talen är i behov av renovering, inte minst ur miljöperspektiv. Stockholms stad är positiv till att omvandla kontor till bostäder och ger därför fastighetsägare förtur i plan- och bygglovsprocessen. Fastigheten på Kammakargatan 39 är knappt 2 000 kvm och beräknas inrymma 13 lägenheter med en genomsnittsstorlek på cirka 90 kvm. Skanska påbörjar försäljningen nästa år och inflyttning beräknas ske i början av 2011. – Efterfrågan för den här typen av lägenheter är stor. Det finns inte många moderna lägenheter i äldre hus och vi räknar med ett stort intresse när vi startar försäljningen nästa år, säger Marcus Edvinsson, försäljningschef för Stockholm, Skanska. För ytterligare information, vänligen kontakta: Skanska presskontakt, tel: 010-448 88 99 Per-Lennart Berg, presstalesman Skanska tel 08-448 88 28 Marcus Edvinsson, försäljningschef Stockholm, Skanska tel: 010-448 11 85 Om Skanska i Sverige Skanska är ett av Sveriges största byggbolag med verksamhet inom hus- och anläggningsbyggande samt utveckling av bostäder och kommersiella lokaler. I Sverige har företaget cirka 11 000 medarbetare och intäkterna uppgick 2008 till drygt 30 miljarder kronor. Skanska erbjuder även tjänster inom offentlig privat samverkan.