Skanska premiärbygger Frida i Ytterby

Skanska har fått i uppdrag av Kungälvsbostäder att bygga två Svanenmärkta hus med 28 hyresrättslägenheter i Ytterby, i Kungälvs kommun. Husen är av typen Frida, och ingår i Moderna Hus, Skanskas nylanserade koncept för kostnadseffektivt byggande.

Skanskas ModernaHus koncept nylanserades i maj och består nu av fem olika hustyper med lägenhetsstorlekar på 1-5 rum. Husen är flexibla för olika miljöer och förutsättningar och kan byggas i tre till åtta våningar. De är ritade med nordisk känsla där ljusinsläpp och öppna planlösningar är två starka ledstjärnor. ModernaHus-konceptet medför lägre totalkostnad och kort genomförandetid med tidigare intäkter som följd. Detta möjliggörs bland annat av förtillverkning och en planerad och styrd byggprocess.

Husen produceras av hållbart material, exempelvis med en tung betongstomme som tillsammans med installationslösningar ger ett energieffektivt och hälsosamt hus.

Svanenmärkta hus innebär bland annat höga krav på materialval, energi- och vattenförbrukning samt inomhusklimat.

- Med ModernaHus kan vi erbjuda kunderna en lägre bygginvestering och total kontroll på kostnaderna. Byggtiden blir kortare samtidigt som vi kan garantera god hållbarhet och låg energiförbrukning. Därigenom sänker vi tröskeln för att komma igång med bostadsbyggandet, säger Sten-Åke Ottosson, distriktschef, Skanska Sverige.

Husen som nu uppförs åt Kungälvsbostäder ligger centralt i Ytterby inom bekvämt pendlingsavstånd från Göteborg. Lägenheterna är på 1-4 rum och i storlekarna 40-95 kvadratmeter. Förberedelser för bygget är redan igång och husen beräknas stå inflyttningsklara våren 2013.

- Det är väldigt kul att få bygga de första Svanenmärkta flerbostadshusen i Kungälvs kommun och även att det är koncepthus som ger kortare byggtid och lägre investeringskostnad än en jämförbar platsbyggd fastighet. Miljöaspekten är mycket viktig för oss även ur ett livscykelperspektivsäger Bo Genvad, vd, Kungälvsbostäder.

Sten-Åke Ottosson, distriktschef, Skanska Sverige AB, tel: 010-448 43 14

Ralf Gustafson, projektchef, Skanska Sverige AB, tel: 010-448 41 35

Bo Genvad, vd, Kungälvsbostäder, tel: 0303-23 98 55

Direktnummer för media, tel: 010-448 88 99

Skanska är ett av Sveriges största byggbolag med verksamhet inom hus- och anläggningsbyggande samt utveckling av bostäder och kommersiella lokaler. I Sverige har företaget cirka 11 000 medarbetare. Intäkterna för byggverksamheten uppgick 2011 till cirka 27 miljarder kronor. Verksamheten inom bostadsutveckling sålde under 2011 cirka 1 150 nya hem. Skanska erbjuder även tjänster inom offentlig privat samverkan.