Skanska renoverar vattenkraftverk i Österdalälven för cirka 320 miljoner kronor

Skanska har tecknat avtal med Fortum Sverige om att renovera Trängslets vattenkraftverk i Älvdalens kommun, Dalarna. Kontraktet är värt cirka 320 miljoner kronor, vilket kommer att inkluderas i orderingången för Sverige för det tredje kvartalet 2019.

Projektet omfattar bland annat sprängning av cirka 200 000 kubikmeter berg, förbättring av vattenvägar och tunnelbygge i befintlig damm.

Arbetet kommer att ha stort fokus på att minimera klimatpåverkan, vilket kommer att prägla valet av produktionsmetoder såsom massahantering, transporter och tillvaratagande av befintligt material i närområdet.

Byggstarten är planerad till oktober 2019 och projektet beräknas vara färdigställt i mitten av 2024.

Skanska är ett av de ledande projektutvecklings- och byggföretagen i Norden, med verksamhet inom husbyggnation och infrastrukturbyggande i Sverige, Norge och Finland samt utveckling av bostäder och kommersiella fastigheter på utvalda hemmamarknader. Kommersiell fastighetsutveckling sker även i Danmark. Skanska omsatte cirka 67 miljarder kronor i sin nordiska verksamhet och hade drygt 15 500 anställda under 2018.

För ytterligare information kontakta:

Marcus Johansson, distriktschef, Skanska Sverige, tel 073 430 65 42

Jacob Birkeland, presschef, Skanska AB, 010 449 31 34

Direktnummer för media, tel 010 448 88 99

Detta samt tidigare pressmeddelanden finns också på www.skanska.com.

Skanska är en världsledande aktör inom bygg och projektutveckling på utvalda marknader i Norden, Europa och USA. Med utgångspunkt i bolagets värderingar vill Skanska bidra till ett bättre samhälle. Skanska erbjuder innovativa och hållbara lösningar för såväl enkla som komplexa uppdrag. Koncernen har cirka 38 000 medarbetare. Koncernens omsättning år 2018 uppgick till 170 miljarder kronor.