Skanska säljer äldreboende i Ängelholm till Altura

Skanska säljer ett egenutvecklat äldreboende i Ärrarp, Ängelhom till Altura. Huset färdigställdes i slutet av förra året och verksamheten är igång med Attendo som hyresgäst. Altura tillträder äldreboendet 15 oktober i år.

Äldreboendet omfattar cirka 4 000 kvadratmeter med 54 lägenheter, gemensamhetsutrymmen samt trädgård med utegym och möjligheter till odlingar.

Altura kommer in som långsiktig ägare av fastigheten och Attendo har valt att driva detta som ett livsstilsboende med betoning på utevistelse och trädgård. Närheten till natur och promenadstråk lockar många.

Äldreboendet är byggt för att motsvara högt ställda hållbarhetskrav och är certifierat enligt LEED Gold. LEED står för Leadership in Energy and Environmental Design och är ett internationellt miljöcertifieringssystem för byggnader. LEED skapades för att strategiskt förbättra byggnaders prestanda genom bland annat energieffektivisering, minskad vattenförbrukning, minskade koldioxidutsläpp och förbättrad inomhusmiljö.

Magnus Ljungberg, projektchef, Skanska Sverige, tel: 010-448 61 23

Jacob Birkeland, presschef, Skanska AB, tel 010-449 19 57

Direktnummer för media, tel: 010-448 88 99

Skanska är ett av världens ledande projektutvecklings- och byggföretag med verksamhet inom hus- och anläggningsbyggande samt utveckling av bostäder och kommersiella lokaler. I Sverige har Skanska cirka 9 500 medarbetare. Intäkterna uppgick 2018 till cirka 42 miljarder kronor. Verksamheten inom bostadsutveckling sålde cirka 1 900 nya hem.