Skanska säljer äldreboende i Helsingborg till Folksam för cirka 202 miljoner kronor

Skanska säljer ett äldreboende med 60 lägenheter i kvarteret Gåsen, södra Helsingborg för cirka 202 miljoner kronor. Köpare är Folksam. Transaktionen bokförs i Skanska Kommersiell Fastighetsutveckling i tredje kvartalet 2020.

Äldreboendet som är under uppförande blir tre våningar högt med en total yta om cirka 4 100 kvadratmeter. Hyresgäst och operatör är Vardaga. Hållbarhetskraven är högt ställda och avsikten är att certifiera huset enligt LEED Silver.

Folksam tillträder äldreboendet i samband med färdigställande under fjärde kvartalet i år.

Skanska är ett av de ledande projektutvecklings- och byggföretagen i Norden, med verksamhet inom husbyggnation och infrastrukturbyggande i Sverige, Norge och Finland samt utveckling av bostäder och kommersiella fastigheter på utvalda hemmamarknader. Kommersiell fastighetsutveckling sker även i Danmark. Skanska omsatte cirka 70 miljarder kronor i sin nordiska verksamhet och hade drygt 15 200 anställda under 2019.

För ytterligare information kontakta:

Daniel Fex, affärsutvecklare, Skanska Sverige AB, tel 010 449 29 04

Jacob Birkeland, press och public affairs chef, Skanska AB, tel 0768 9972 69

Direktlinje för media, tel 010 448 88 99

Detta samt tidigare pressmeddelanden finns också på www.skanska.com.

Skanska är en världsledande aktör inom bygg och projektutveckling på utvalda marknader i Norden, Europa och USA. Med utgångspunkt i bolagets värderingar vill Skanska bidra till ett bättre samhälle och erbjuder innovativa och hållbara lösningar för såväl enkla som komplexa uppdrag. Koncernen har cirka 35 000 medarbetare och omsättningen under 2019 uppgick till 177 miljarder kronor.