Skanska säljer kontorsfastighet i Malmö för cirka 1 miljard kronor

Skanska har sålt kontorsfastigheten STUDIO på Universitetsholmen, Malmö, för cirka 1 miljard kronor. Köpare är Kungsleden. Försäljningen kommer att bokföras av Skanska Commercial Development Nordic i det första kvartalet 2018. Tillträdet till fastigheten är planerat till maj 2018.

Kontorshuset omfattar cirka 18 250 kvadratmeter och ligger på spetsen av Universitetsholmen, fem minuter från Centralstationen i Malmö. Utöver kontor rymmer fastigheten Story Hotel samt butiker och restauranger. Bland hyresgästerna återfinns EY, Altitude Meetings, United Spaces, BIMobject samt en Black Box för konserter och andra typer av event.

– Vi är stolta över att ha utvecklat STUDIO som med konceptet Work, Stay, Play skapat en ny mötesplats i staden som inbjuder till kreativitet och oväntade möten. Investeringsviljan i Malmö är stark och vi är särskilt glada över ett fint samarbete med Kungsleden. Vi ser nu fram emot vår fortsatta satsning på Universitetsholmen med projekten Epic och Citadellsstaden, säger Camilla Wieslander, vd, Skanska Öresund.

Kontorshuset är certifierat enligt det internationella miljösystemet LEED (Leadership in Energy & Enviromental Design) på högsta nivå, Platinum.

– Vi är mycket glada över att ha kommit i mål med ytterligare ett förvärv av en toppmodern fastighet med högsta hållbarhetsklassificering från Skanska och därigenom fördjupat vår relation, säger Henrik Gerdin, transaktionschef, Kungsleden.

Skanska är ett av de ledande projektutvecklings- och byggföretagen i Norden, med verksamhet inom husbyggnation och infrastrukturbyggande i Sverige, Norge och Finland samt utveckling av bostäder och kommersiella fastigheter på utvalda hemmamarknader. Kommersiell fastighetsutveckling sker även i Danmark. Skanska erbjuder också tjänster inom offentlig-privat samverkan. Skanska omsatte cirka 65 miljarder kronor i sin nordiska verksamhet och hade drygt 15 000 anställda under 2017.

För ytterligare information, kontakta:

Camilla Wieslander, vd, Skanska Öresund, tel 010 448 32 89

Henrik Gerdin, transaktionschef, Kungsleden, 08 503 052 26

Andreas Joons, pressekreterare, Skanska AB, tel 010 449 04 94

Direktlinje för media, tel 010 448 88 99

Denna samt tidigare releaser finns på www.skanska.com

Skanska är ett av världens ledande bygg- och projektutvecklingsföretag, fokuserat på utvalda hemmamarknader i Norden, Europa och USA. Med stöd av globala trender i urbanisering och demografi samt genom att gå i spetsen för hållbarhet, erbjuder Skanska konkurrenskraftiga lösningar i enkla såväl som de mest komplexa uppdragen, vilket hjälper både kunder och samhället att skapa en hållbar framtid. Koncernen har cirka 40 000 medarbetare. Koncernens omsättning år 2017 uppgick till 161 miljarder kronor.