Skanska säljer vårdboende i Växjö för cirka 240 miljoner kronor till Nordiska Vårdhem AB

Skanska har sålt ett äldreboende på Södra Järnvägsgatan i Växjö, för cirka 240 miljoner kronor. Köpare är Nordiska Vårdhem AB (Northern Horizons vårdfastighetsfond) och hyresgäst är Humana AB. Transaktionen bokförs av Skanska Projektutveckling Kommersiellt i det fjärde kvartalet 2018. Äldreboendet är i drift sen juni 2017 och tillträde sker 31 januari 2019.

Projektet omfattar ett äldreboende med ett 70-tal lägenheter fördelat på fyra våningar. På taket finns en takterrass och ett litet växthus för de boende. Det rör sig om ett traditionellt äldreboende med mycket högt miljöfokus. Byggnaden som Skanska har utvecklat har i Skanskas interna miljöklassificering nått upp till miljöklass mörkgrönt. Den egenutvecklade miljöklassificering har tagits fram för att stretcha miljötänket ytterligare i de egenutvecklade projekten. Målet är också att äldreboendet ska bli miljöcertifierat enligt LEED på platinanivå.

– Vi är glada över att Northern Horizon och Skanska har kommit överens i ytterligare en affär. De kommer in som långsiktig förvaltare av denna byggnad, säger Joakim Åkesson, affärsutvecklingschef, Skanska Sverige AB.

Christopher af Trampe, Sverigechef på Northern Horizon är också positiv när han säger att de är nöjda över att kunna fortsätta sin expansion inom äldreboende genom att förvärva ytterligare en högklassig byggnad av Skanska och att de ser fram emot ett gott samarbete med Humana.

Skanska är ett av de ledande projektutvecklings- och byggföretagen i Norden, med verksamhet inom husbyggnation och infrastrukturbyggande i Sverige, Norge och Finland samt utveckling av bostäder och kommersiella fastigheter på utvalda hemmamarknader. Kommersiell fastighetsutveckling sker även i Danmark. Skanska omsatte cirka 73 miljarder kronor i sin nordiska verksamhet och hade drygt 15 000 anställda under 2017.

För ytterligare information kontakta:

Joakim Åkesson, Affärsutvecklingschef, Skanska Sverige AB, tel 010 448 33 61

Patric Elmén, tf presschef, Skanska AB, +46 (0)10-449 31 34

Direktnummer för media, tel 010 448 88 99

Detta samt tidigare pressmeddelanden finns också på www.skanska.com.

Skanska är ett av världens ledande bygg- och projektutvecklingsföretag, fokuserat på utvalda hemmamarknader i Norden, Europa och USA. Med stöd av globala trender i urbanisering och demografi samt genom att gå i spetsen för hållbarhet, erbjuder Skanska konkurrenskraftiga lösningar i enkla såväl som de mest komplexa uppdragen, vilket hjälper både kunder och samhället att skapa en hållbar framtid. Koncernen har cirka 40 000 medarbetare. Koncernens omsättning år 2017 uppgick till 161 miljarder kronor.