Skanska satsar på radhus i Malmös nya stadsdel – Gyllins Trädgård

Skanska inleder nästa vecka försäljningen av 13 nyproducerade radhus i Gyllins Trädgård. Det nya kvarteret kallas Äpplelunden och består av en- och två-plansradhus och passar därmed både barnfamiljer och äldre.

I Malmös nya stadsdel Gyllins Trädgård, som nu växer fram i östra Malmö, kommer Skanska att utveckla och bygga totalt 39 radhus. Nästa vecka inleds försäljningen av de 13 första radhusen. Kvarteret kallas för Äpplelunden och kommer att ligga i kanten av ett växande villaområde. Alla radhusen kommer att ha en stilren arkitektur för att passa in i den gröna stadsdelens omgivningar. Skanskas radhus kommer dessutom vara de enda i Gyllins Trädgård som består av både en-plansradhus och två-plansradhus. – När Skanska valde att utveckla nya bostäder i Gyllins Trädgård ville vi att barnfamiljer och äldre kunde bo i samma område. Därför valde vi att satsa på både en- och tvåplansradhus. Det var dessutom mycket viktigt att trafiksituationen var anpassad efter en stor mängd barn, säger Håkan Wendner, försäljningschef, Skanska Nya Hem i Öresund. Familjeliv i grön stadsdel I Äpplelunden har Skanska planerat så att alla radhus ligger längs gårdar som slutar i återvändsgränder. Det är ett smart sätt att förhindra störande genomfartstrafik, vilket är bra ur ett ljudperspektiv men även ur ett barnperspektiv. – Uteplatsen mot trädgården ligger skyddad mot både vind och insyn och jag misstänker att den kommer att fungera som ett grönt rum för de som inte vill gå fem minuter till den vackra naturparken, säger Håkan Wendner. Kvarteret kommer att ha en småstadskänsla som kommer att förstärkas av dagiset som kommer att byggas i området samt grundskolan som barnen kan nå utan att passera trafikerade vägar. Kvarteret Äpplelunden kommer att bestå av 15 stycken en-plansradhus på 112 kvadratmeter. Dessa hus kommer att bestå av två eller fyra rum plus kök. Man kommer att behovsanpassa planlösningen och ta bort vägg mellan vardagsrummet och sovrummet vid uteplatsen. Därmed skapas en stor sällskapsyta för dem som inte vill ha två mindre barnrum. Två-plansradhusen kommer att bestå av 5 rom och kök på 129 kvadratmeter. Planerad inflyttning i kvarteret Äpplelunden kommer att ske från 2011. För ytterligare information, vänligen kontakta: Håkan Wendner, försäljningschef, Skanska Nya Hem i Öresund, tel: 010-448 38 39 Niclas Strahner, pr-coach, Skanska Bostadsutveckling Norden, tel: 010 448 16 08 Om Skanska i Sverige Skanska är ett av Sveriges största byggbolag med verksamhet inom hus- och anläggningsbyggande samt utveckling av bostäder och kommersiella lokaler. I Sverige har företaget cirka 10 000 medarbetare och intäkterna för byggverksamheten uppgick 2009 till cirka 25 miljarder kronor. Verksamheten inom bostadsutveckling sålde under 2009 cirka 1 000 nya hem. Skanska erbjuder även tjänster inom offentlig privat samverkan.