Skanska sätter rekord i StafettVasan

Hälsoarbetet Sätt Skanska i rörelse ger resultat, rekordmånga lag ger sig ut ”I fäders spår för framtids segrar” under årets StafettVasa som går av stapeln idag. Skanska har under flera år anmält lag till StafettVasan. 2008 anmäldes 14 lag, förra året 17 lag och i år är 25 lag anmälda.

Lagen kommer från hela landet men Skanska region Hus Väst har anmält hela 12 lag. – Det här är jätteroligt att vi håller igång traditionen med att anmäla många lag från oss här i Väst. Under hösten har vi haft flera träningstillfällen och vi har också haft teknikträning tillsammans med Karlslunds IF. Årets snörika vinter har gjort att vi har kunnat träna mycket tillsammans inför loppet, berättar Geir-Ove Solvang, produktionschef i Örebro. Region Hus Väst fick ihop de 12 lagen på mindre än en månad och nu pågår en intensiv uppladdning inför kampen om Hus Väst vandringspris, en staty föreställande en skidåkare, som gick till Örebros lag förra året. – Nu ska vi kämpa i spåret och visst är det roligt om någon av mina andra kolleger i väst tar hem priset men det skulle sitta fint om statyn får stå kvar här i Örebro, säger Geir-Ove och skrattar gott. Annika Adolfsson är hälso- och friskvårdsansvarig på Skanska och hon är mer än nöjd att företaget valt att anmäla hela 25 lag till StafettVasan. – Vårt hälsoarbete ”Sätt Skanska i rörelse” som drivits under flera år i Skanska bidrar till detta otroliga resultat. Skanska har utbildat 150 hälsoinspiratörer som arbetar med att förbättra hälsoarbete genom att starta morgonjympa, anordna tävlingar, friskvårdsdagar, utbildar och anordnar olika former av aktiviteter på arbetsplatserna, berättar Annika Adolfsson. Mer än 50 000 åkare har anmält sig till något av årets lopp under Vasaloppsveckan. Störst är Vasaloppet, som går av stapeln den 7 mars, men redan helgen innan arrangeras flera lopp som lockar tiotusentals skidåkare. Sammanlagt innehåller vinterveckan nio lopp på tio dagar, däribland StafettVasan, TjejVasan och Öppet Spår. För ytterligare information, vänligen kontakta: Per-Lennart Berg, Presstalesman, Skanska, tel: 010-448 88 28 Direktnummer för media, tel: 010-448 88 99 Om Skanska i Sverige Skanska är ett av Sveriges största byggbolag med verksamhet inom hus- och anläggningsbyggande samt utveckling av bostäder och kommersiella lokaler. I Sverige har företaget cirka 10 000 medarbetare och intäkterna för byggverksamheten uppgick 2009 till cirka 25 miljarder kronor. Verksamheten inom bostadsutveckling sålde under 2009 cirka 1 000 nya hem. Skanska erbjuder även tjänster inom offentlig privat samverkan.