Skanska sluter avtal med Swedavia om beläggningsarbeten på flygplatser

Swedavia har valt Skanska som leverantör av beläggningstjänster till sina flygplatser i Sverige. Det är fokus på samverkan, teknikutveckling och hållbarhet i ramavtalet.

De ramavtal som tecknats med Swedavias tre regioner inkluderar en ny samarbetsmodell för projektplanering och teknikutveckling kopplat till komplexiteten vid asfaltering av start- och landningsbanor.

– Vi är stolta över förtroendet Swedavia visat oss och ser fram emot att i nära samverkan utveckla produkter och metoder som möter flygverksamhetens höga krav, samtidigt som de bidrar till minskad klimatpåverkan, säger Anders Rehnström, vd för Skanska Industrial Solutions.

Ramavtalen mellan Swedavia och Skanska undertecknades den 4 februari 2022 och gäller till 31 januari 2025, med en option på upp till fem års förlängning.

För ytterligare information kontakta:

Henrik Hassler, kundansvarig, Skanska Industrial Solutions, tel 010 448 0338

Olof Rundgren, Media Relations Manager, Skanska, tel 010 448 67 94

Direktlinje för media, tel 010 448 88 99

Detta samt tidigare pressmeddelanden finns också på www.skanska.se..

Skanska är ett av världens ledande bygg- och projektutvecklingsföretag med verksamhet inom hus- och anläggningsbyggande samt utveckling av bostäder och kommersiella lokaler. I Sverige har Skanska cirka 8 100 medarbetare. Intäkterna uppgick 2021 till cirka 40 miljarder kronor. Verksamheten inom bostadsutveckling sålde mer än 2 100 nya hem.