Skanska sluter nya hyreskontrakt för Juvelen i Uppsala

Skanska har tecknat hyresavtal med Dirac Research AB och SMHI för etablering i kontorshuset Juvelen, Uppsala. Juvelen är ett av Nordens mest hållbara kontor som nu har uppnått certifiering enligt LEED, på högsta nivån Platinum.

Dirac Research AB är ett företag som arbetar med ljudteknologi och har kunder världen över. Huvudkontoret tar nu säte i Juvelen men företaget har också kontor i Kina och Danmark, samt representation i Japan, USA, Korea och Tyskland. Dirac Research AB har tecknat ett hyresavtal för cirka 1 400 kvadratmeter kontorsyta i Juvelen.

SMHI, Sveriges Meteorologiska och hydrologiska institut, har tecknat ett hyresavtal för cirka 450 kvadratmeter kontorsyta i Juvelen.

– Vi är väldigt glada åt att få välkomna två välrenommerade hyresgäster till Uppsalas nya landmärke. Med dessa hyresgäster på plats är nu snart alla kontorslokalerna i Juvelen uthyrda. Det finns dock fortfarande chans för fler intresserade hyresgäster, säger Pernilla Hedin, affärsutvecklare, Skanska Sverige AB.

Juvelen är byggt för att motsvara väldigt högt ställda hållbarhetskrav. Det är bland annat utrustat med Skanskas patenterade system för kylning som gör huset självförsörjande på kyla. På sommaren tas kyla upp från berget genom vatten som kyls upp i borrhålen och sedan kyler byggnaden. I Sverige är en av de största energikostnaderna för företag just att kyla ner fastigheter. Därtill är huset utrustat med solceller och sedumtak.

Nyligen erhöll Juvelen certifiering enligt LEED, på högsta nivån Platinum. LEED står för Leadership in Energy and Environmental Design och är ett internationellt miljöcertifieringssystem för byggnader som skapades för att strategiskt förbättra byggnaders prestanda. Här mäts bland annat energieffektivisering, minskad vattenförbrukning, minskade koldioxidutsläpp och förbättrad inomhusmiljö.

Ahmed Fetibegovic, transaktionschef, Skanska Sverige tel: 010-448 33 65

Skanskas direktnummer för media, tel 010-448 88 99

Skanska är ett av världens ledande projektutvecklings- och byggföretag med verksamhet inom hus- och anläggningsbyggande samt utveckling av bostäder och kommersiella lokaler. I Sverige har Skanska cirka 9 500 medarbetare. Intäkterna uppgick 2018 till cirka 42 miljarder kronor. Verksamheten inom bostadsutveckling sålde cirka 1 900 nya hem.