Skanska startar unikt lagerkoncept i Göteborg för att möta behoven på logistikmarknaden

Ett oförutsägbart beteende hos konsumenter har gjort att många företag tvekar att teckna långa kontrakt för lagerlokaler. För att möta behoven på logistikmarknaden satsar Skanska på ett helt nytt lagerkoncept: Kubiklager.

På en lättrörlig konsumentmarknad blir det allt svårare att förutsäga konsumenters beteende på lång sikt. Många företag har därför behov av mindre och lättillgängliga lagerlokaler. Kubiklager är ett flexibelt och anpassningsbart koncept utformat där kunden hyr en yta som lätt kan anpassas till behoven. Det vänder sig till kunder som med korta ledtider behöver tillgång till nya moderna lagerutrymmen på mellan 3 000-5 000 kvm.

– Det unika är att som kund hyr du den yta du faktiskt behöver, varken mer eller mindre, under en avtalstid från tre år. Lokalerna byggs för lagerverksamhet och det är möjligt för kunden att flytta in i anpassade lokaler på tre-sex månader. Man kan till exempel enkelt dela av ytorna, installera extra lastportar eller bygga till kontorsutrymmen om kunden önskar det, berättar Henrik Ahnström, Marknadsområdeschef Logistik, Skanska Fastigheter Göteborg.

Enkelt uttryckt så bygger Skanska en ändamålsenlig byggnad som fungerar som en bas, därefter anpassas och finjusteras lokalen efter kundens önskemål och behov. Skanska tror på konceptet och bygget av det första lagret, Orrekulla Kubiklager i Göteborg, har redan startat.

– Inom logistikbranschen är det unikt. Idag hänvisas det här kundsegmentet till ett andrahandsbestånd där lokalerna ofta har låg lagringshöjd och dålig intern logistik. Möjligheten att anpassa ytorna till behovet är litet. Konsekvensen blir att det ofta är det både dyrt och saknar flexibilitet. Med Orrekulla Kubiklager erbjuder vi en produkt som idag inte finns på marknaden, fortsätter Henrik Ahnström.

Orrekulla Kubiklager är det första lagret som har byggstartat men Skanska ser en stor potential i konceptet och planerar att föra konceptet vidare ut i landet.

Henrik Ahnström, Marknadsområdeschef Logistik, Skanska Fastigheter Göteborg, tel: 010-448 43 49

Direktnummer för media, tel: 010-448 88 99

Skanska är ett av världens ledande projektutvecklings- och byggföretag med verksamhet inom hus- och anläggningsbyggande samt utveckling av bostäder och kommersiella lokaler. I Sverige har företaget cirka 11 000 medarbetare. Intäkterna för byggverksamheten uppgick 2013 till cirka 30 miljarder kronor. Verksamheten inom bostadsutveckling sålde under 2013 cirka 1 600 nya hem. Skanska erbjuder även tjänster inom offentlig privat samverkan.