• Skanska Sverige/

Skanska Sverige säljer lokaler för hälsocentral och folktandvård i Kalmar till Vacse för cirka 150 miljoner kronor

Skanska Sverige säljer Norrlidens nya vårdlokaler, med Region Kalmar län som hyresgäst, till Vacse för cirka 150 miljoner kronor. Projektering pågår och avsikten är att byggnationen ska kunna påbörjas nästa år. Vacse tillträder fastigheten i samband med färdigställande i slutet av 2026.

De nya hållbara vårdlokalerna, som ritats av arkitektbyrån Studio Ekberg, byggs på fastigheten där det gamla vårdboendet Norrlidshemmet tidigare låg. Byggnaden blir två våningar hög och får en bruttoyta på cirka 3 500 kvadratmeter. Med den nya vårdbyggnaden får Region Kalmar län moderna och effektiva lokaler för sina medarbetare och medborgare.

Vårdlokalerna möter högt ställda hållbarhetskrav och kommer att certifieras enligt nya Miljöbyggnad version 4.0, nivå Guld. Projektets klimatpåverkan blir mycket låg. Enligt Miljöbyggnad version 4.0 är gränsvärdet för Guld 330 CO2/kvm BTA och enligt Boverkets beräkningsmodell uppskattas klimatavtrycket för denna byggnad till 247 kg CO2/kvm BTA, vilket är cirka 25 procent lägre än gränsvärdet för Guld.

Bland annat byggs huset huvudsakligen i trä kompletterat med betong med lägre klimatpåverkan. Utöver detta används innovativa och effektiva energilösningar för att uppnå ett mycket lågt energibehov under drift och förvaltning.

Affären förutsätter erhållet bygglov och byggstart beräknas ske i februari 2025. De nya lokalerna kan då stå klara under sista kvartalet 2026.

För ytterligare information kontakta:

Daniel Ryman, affärsutvecklare, Skanska Sverige AB tel 010 448 31 57

Per Becker, projektchef byggherre Skanska Sverige AB tel 010 449 02 57

Olle Rundgren, Media Relations Manager, Skanska, tel 010 448 67 94

Direktlinje för media, tel 010 448 88 99

Detta samt tidigare pressmeddelanden finns också på www.skanska.se..

Skanska är ett av världens ledande bygg- och projektutvecklingsföretag med verksamhet inom hus- och anläggningsbyggande samt utveckling av bostäder och kommersiella lokaler. I Sverige har Skanska cirka 7 700 medarbetare. Intäkterna uppgick 2023 till cirka 31 miljarder kronor.