Skanska Sverige vinner hyresvärdsupphandlingen om nya vårdlokaler i Norrliden, Kalmar

Skanska Sverige har i samarbete med arkitektbyrån Studio Ekberg vunnit upphandlingen av nya vårdlokaler till Region Kalmar län.  Regionen har tecknat ett 20-årigt lokalhyreskontrakt för en hälsocentral och Folktandvård.  Byggnaden kommer att ha höga hållbarhetskrav och vara belägen i stadsdelen Norrliden.

De nya vårdlokalerna byggs på fastigheten där det gamla vårdboendet Norrlidshemmet tidigare stod. Byggnaden blir två våningar hög och får en bruttoyta på cirka 3 500 kvadratmeter. Med den nya vårdbyggnaden får Region Kalmar län moderna och effektiva lokaler för sina medarbetare och medborgare.

Vårdlokalerna ska möta högt ställda hållbarhetskrav och kommer att certifieras enligt nya Miljöbyggnad version 4.0, nivå Guld. Klimatpåverkan blir mycket låg, bland annat genom att trä är det primära byggmaterialet, kompletterat med betong med lägre klimatpåverkan. Utöver detta används innovativa och effektiva energilösningar för att uppnå ett mycket lågt energibehov under drift och förvaltning.

Byggstart är planerad till februari 2025 – förutsatt att bygglov erhålls – och de nya lokalerna beräknas stå klara under sista kvartalet 2026.

I samband med att fastighetsbildningen vinner laga kraft kommer del av fastigheten frånträdas av säljaren Rikshem AB.

För ytterligare information kontakta:

Daniel Ryman, affärsutvecklare, Skanska Sverige AB, tel 010 448 31 57

Per Becker, projektchef byggherre Skanska Sverige AB, tel 010 449 02 57

Olle Rundgren, Media Relations Manager, Skanska, tel 010 448 67 94

Direktlinje för media, tel 010 448 88 99

Detta samt tidigare pressmeddelanden finns också på www.skanska.se..

Skanska är ett av världens ledande bygg- och projektutvecklingsföretag med verksamhet inom hus- och anläggningsbyggande samt utveckling av bostäder och kommersiella lokaler. I Sverige har Skanska cirka 7 700 medarbetare. Intäkterna uppgick 2023 till cirka 31 miljarder kronor.