Skanska tecknar avtal med Arkitektbyrån Design för kontorshuset PARK49 i Göteborg

Arkitektbyrån Design AB som har ritat PARK49 i Göteborg åt Skanska väljer att själva flytta in i den nya fastigheten. Hyresavtalet omfattar kontorlokaler om totalt 400 kvadratmeter.

Våren 2016 står PARK49 klart, granne med Gamla Ullevi och Trädgårdsföreningen. Här utvecklar Skanska moderna arbetsplatser för möten, kreativitet och goda affärer.

Kontorshuset har två terrasser som skapar kontakt med Trädgårdsföreningen och Parkgatans grönska.
På entréplan finns planer för en restaurang med uteservering. Restaurangen har även har tillgång till terrassen på plan elva med panorama utsikt över centrala Göteborg. En av terrasserna är till för hyresgästerna i huset; här kan man som hyresgäst hämta andan eller kliva ur rutinerna för ett möte.

Huset kommer att certifieras på den högsta nivån, Platinum, enligt det internationella miljöcertifieringssystemet LEED. Det innebär att inom projektet fokuserar Skanska på exempelvis energiförbrukning, inomhusklimat, sedumtak, och hållbara materialval.

Sedan tidigare har Skanska tecknat avtal med Västsvenska Handelskammaren och advokatbyrån Litigate som båda flyttar in i sina lokaler våren 2016.

– Vi är stolta över att kunna flytta in i ett hus vi själva har varit med att skapa tillsammans med Skanska. Huset med dess tydliga profil passar oss som företag. Det är inte det högsta eller största huset i Göteborg men kommer att sticka ut med sin arkitektur säger Jan Åkerblad, ansvarig på Arkitektbyrån Design.

– Att arkitekten själva flyttar hit ser vi som ett tecken på att vi tillsammans har skapat något bra. Att arkitektbyrån sitter i huset tryggar också husets tanke genom att de har hjärta för de värden vi skapar i PARK49. Intresset för PARK49 är stort och inom kort kommer vi att presentera ytterligare uthyrningar, säger Mats Dynevik, marknadschef, Skanska Fastigheter Göteborg.

Skanska Kommersiell Utveckling Norden initierar och utvecklar fastighetsprojekt inom kontor, logistik och affärshus. Kontorsverksamheten är koncentrerad till de tre storstadsregionerna i Sverige, Köpenhamnsregionen i Danmark, Helsingfors i Finland samt Oslo i Norge. Utvecklingen av logistik och volymhandelsfastigheter bedrivs på strategiska orter i Sverige, Danmark och Finland.

Mats Dynevik, marknadschef, Skanska Fastigheter Göteborg, tel: 010-448 44 43

Direktnummer för media, tel: 010-448 88 99

Skanska är ett av världens ledande projektutvecklings- och byggföretag med verksamhet inom hus- och anläggningsbyggande samt utveckling av bostäder och kommersiella lokaler. I Sverige har företaget cirka 11 000 medarbetare. Intäkterna för byggverksamheten uppgick 2014 till drygt 30 miljarder kronor. Verksamheten inom bostadsutveckling sålde under 2014 cirka 1 700 nya hem. Skanska erbjuder även tjänster inom offentlig privat samverkan.